Meeste inzendingen fotowedstrijd toegankelijkheid over geblokkeerde geleidestroken

Geblokkeerde geleidestroken op straat zijn de ‘winnaar’ geworden van de fotowedstrijd die D66 Purmerend organiseerde ter gelegenheid van de Week van de Toegankelijkheid. De meeste inzendingen die de partij ontving, tonen geleidestroken waar obstakels op zijn geplaatst. Denk daarbij aan fietsen en brommers, maar zelfs ook aan een verkeersbord.

Andere inzendingen gingen onder meer over een op- en afrit van een stoep die wordt geblokkeerd door een geparkeerde auto, ondanks een parkeerverbod op die plaats. Ook over de toegankelijkheid van een brug en een publieke voorziening kreeg de fractie in de gemeenteraad inzendingen.

Fotowedstrijd

De fotowedstrijd was bedoeld om op een ludieke manier aandacht te vragen voor bewustwording over toegankelijkheid in de openbare ruimte. Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft een beperking. Vanzelfsprekend zijn zij blij met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid. Zo kunnen zij immers volwaardig meedoen aan de samenleving. Toegankelijkheid heeft echter voor veel méér mensen voordelen. Een toegankelijk festival trekt immers meer bezoekers. Een toegankelijke winkel heeft meer klanten. Toegankelijke websites bereiken meer mensen. En in een toegankelijke school groeien kinderen met en zonder beperking met elkaar op. Zo zijn nog veel meer voorbeelden te geven.

‘Als het gaat om toegankelijkheid, is bewustwording de eerste stap’, zegt fractiemedewerker Mireille Frerejean-Uileman. ‘Hoe meer we samen bewust worden van toegankelijkheid en hoe belangrijk een toegankelijk Purmerend uiteindelijk voor iedereen is, hoe beter.’

Aandacht voor vrijhouden geleidestroken

D66 in Purmerend heeft eerder aandacht gevraagd voor het vrijhouden van de geleidestroken in Purmerend. Mensen die slechtziend of blind zijn, hebben deze stroken nodig om veilig hun weg te kunnen vinden. Staan er fietsen, reclameborden of andere obstakels op, dan levert dit direct gevaarlijke situaties voor hen op.

Het college van burgemeester en wethouders heeft toegezegd werk te maken van het vrijhouden van de geleidestroken. Gelet op de inzendingen die D66 kreeg voor de fotowedstrijd lukt dit nog niet overal. De fractie gaat hierover in gesprek met de gemeenteraad en het college en overweegt nog steeds een voorstel om een bepaling over het vrijhouden van de geleidestroken te laten opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening.

Brommers en fietsen blokkeren een geleidestrook in Purmerend

Beeld: D66 Purmerend