Orange the World

Op verzoek van D66 Purmerend kleurde het stadhuis van Purmerend in 2019 voor het eerst oranje en zei daarmee nee tegen geweld tegen vrouwen. Ze sloot zich in dat jaar aan bij de internationale campagne van Orange the World.

Internationale Dag voor uitbanning van geweld tegen vrouwen

25 November is de internationale Dag voor uitbanning van geweld tegen vrouwen. Dat is het startsein voor de campagne Orange the World die duurt tot en met de internationale dag van de rechten van de mens op 10 december.

Beeld: Orange the World

Stadhuis oranje

In 2020 kleurden het stadhuis van Purmerend, en het gemeentehuis in Beemster, wederom oranje en dit keer zonder onze inmenging. Wethouder Rotgans gaf toen aan “het belangrijk te vinden om hier als gemeente aandacht aan te besteden en vooral ook de boodschap te delen dat slachtoffers zich kunnen melden bij diverse gemeentelijke instanties”.

Vragen aan de wethouder

Helaas is het stadhuis van Purmerend dit jaar niet oranje opgelicht in de week van 25 november. En dat vinden we een gemiste kans. Tijdens de commissievergadering van 9 december jl. vroeg raadslid Nadine Hut dan ook aan de wethouder waarom het stadhuis van Purmerend dit jaar niet oranje verlicht was.

Activiteitenkalender

Wethouder Rotgans antwoordde dat hij het zelf ook heel vervelend vond en dat de oorzaak was dat dit te laat tot het college kwam. Maar om te voorkomen dat het volgend jaar weer mis zou gaan, is het college bezig met het opstellen van een activiteitenkalender waar meer van dit soort dagen in opgenomen worden. De verwachting is dat deze in januari naar de raad komt. Daarmee heeft het college beter zicht op deze dagen, want zij vinden het waardevol genoeg om hier aandacht aan te besteden.
We wachten de activiteitenkalender met belangstelling af.