Coronacrisis: brief burgemeester aan kabinet komt tegemoet aan vragen D66

Winkels, horeca en andere ondernemingen moeten hun deuren weer kunnen openen onder voorwaarden, zodat bezoekers veilig van hun diensten gebruik kunnen maken. Die oproep deed de Purmerendse burgemeester Don Bijl donderdag 13 januari als plaatsvervangend voorzitter van de Veligheidsregio Zaanstreek-Waterland aan het nieuwe kabinet. In een brief namens de burgemeesters in onze regio wijst Bijl op de gevolgen van de huidige lockdown voor ondernemers. De brief komt tegemoet aan de vragen die D66 eerder in de week stelde aan het college van burgemeester en wethouders voor meer ondersteuning van de gemeente voor de ondernemers in Purmerend.

Signalen van ondernemers brachten D66 ertoe om het college te vragen naar hulp voor bedrijven. Ondernemers vragen nadrukkelijk om perspectief en D66 begrijpt dat heel goed. De roep om ook niet-essentiële winkels weer open te stellen, wordt steeds luider. De gemeente bepaalt de coronamaatregelen niet, maar kan wel via de veiligheidsregio en het Veiligheidsberaad een signaal afgeven aan het kabinet om naar mogelijkheden voor versoepeling of compensatie te kijken.

Goed voorbeeld Utrecht
De burgemeesters in de provincie Utrecht deden onlangs via de voorzitter van hun veiligheidsregio een oproep aan het kabinet: steun ondernemers of versoepel de maatregelen. D66 Purmerend wilde weten of burgemeester Bijl bereid zou zijn om een soortgelijke boodschap af te geven richting Den Haag. Dat is nu gebeurd.

Noodfonds voor mkb
Maar zo’n oproep is wat D66 betreft niet genoeg. Raadslid Astrud Wildschut vroeg het college ook naar de mogelijkheden van een noodfonds voor het mkb, om ondernemers in deze moeilijke tijd een steun in de rug te kunnen bieden. Dat kan door leningen of door regelgeving te versoepelen, zoals met de terrassen op de Koemarkt. De oproep van de burgemeester aan het kabinet is een eerste stap in de goede richting.

Lees hier de vragen van D66 aan het college van B&W in Purmerend.

Lees hier de brief van burgemeester Bijl namens de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland aan het kabinet.