Zaterdag 4 november kwam Kamerlid Tjeerd de Groot naar Purmerend om met leden en andere belangstellenden te praten over zijn werk in de Tweede Kamer.

Om half 11 verzamelden de leden en een aantal belangstellenden zich bij Brownies &Downies in de Weidevenne. Onder het genot van een kop koffie gingen we met Tjeerd de Groot en het bestuur van de D66 afdeling Groot Waterland aan tafel om te bespreken wat D66 bezighoudt deze campagne. Ook hadden we het over de verhouding tussen landelijk en stedelijk gebied. Hoe kun je nader tot elkaar komen en juist leren van elkaars verschillen en deze respecteren. Heel actueel na de fusie tussen Beemster en Purmerend twee jaar geleden.

Vragen
Het was een gezellig en ontspannen gesprek waarbij er alle ruimte was om vragen te stellen, en dat gebeurde ook. Zo wilden de leden weten hoe de verhoudingen onderling zijn met andere partijen in de Tweede Kamer, hoe je de standpunten van D66 in het regeerakkoord krijgt, hoe Tjeerd omgaat met kritiek uit de landbouwsector en hoe je het gesprek aangaat. Tjeerd vertelde over hoe het de afgelopen twee jaar is gegaan in de Tweede Kamer, wat het vallen van het kabinet voor impact had op zijn werk en op de fractie. En wat de plannen voor na deze verkiezingen zijn. Het verkiezingsprogramma is 244 pagina’s groot dus er zijn er genoeg!

Landbouwakkoord
Twee weken voor de val van het kabinet strandden de besprekingen over het landbouwakkoord. Wanneer er straks een nieuw kabinet is, zal er dan ook weer verder gesproken moeten worden over een visie op onze voedselproductie en hoe de boeren daar een fatsoenlijke boterham mee kunnen verdienen. D66 heeft daar een voorstel over uitgewerkt en Tjeerd heeft daar uitgebreid over verteld. Hij gaat daar ook over in gesprek met vertegenwoordigers uit de hele keten op donderdag 9 november in Pakhuis de Zwijger.

Na twee uur praten en vele kopjes koffie later sloten we het gesprek af met de conclusie dat dit een gezellige en onderhoudende ochtend was geweest.

Beeld: Astrud Wildschut

Beeld: D66