Blijf op de hoogte

Derde steunpakket Griekenland

Spreektekst D66-leider Alexander Pechtold

19/08/2015

Voorzitter, na zeven maanden bakkeleien ligt er dan –eindelijk – een akkoord. Het was niet fraai. Van dreigementen, via tijdrekken, naar terug bij af. Want na deze 7 maanden, is het mij volstrekt onduidelijk wat Tsipras bereikt heeft. de Griekse economie ligt op z’n gat, de banken zijn gesloten, en zijn regering heeft enkel wantrouwen geoogst. Ook ik heb af en toe gedacht: Waar zijn we nog mee bezig? Tsipras, stik er maar in!

Maar Voorzitter, toch heeft mijn fractie steeds positief gestaan tegenover dit akkoord. Want in de sterke focus op Griekenland waarbij op elke tweet en ieder bilateraaltje wordt ingezoomd, is het de vraag of we alles nog in de juiste verhouding zien. Kijk wat er speelt op de Griekse eilanden, Lesbos, Kos, Onze grenzen worden overspoeld door vluchtelingen. En wat is ons antwoord als Europa op de explosieve situatie in het Midden-Oosten en de slepende impasse in Syrië?

Het blijft stil.

Zien we wel komen, wat ons nog te wachten staat? Laten wij ons als Europa uit elkaar spelen over Griekenland? Terwijl Griekenland voor Europa iets is als de artikel 12 status van een beetje NLse provincie hoofdstad, het gaat om 2% van de economie. Natuurlijk, Zonder iets te willen bagatelliseren, maar het is verstandig te blijven zoeken naar het juiste perspectief. Mensen wordt angst aangepraat voor luie Grieken. Misbruik van onze solidariteit. Maar de echte dreiging. Ligt elders.

Voorzitter, het is goed, dat Griekenland binnenboord gehouden wordt. Het is goed voor de Grieken, voor Europa en voor Nederland. Een verenigd Europa houdt de munt stabiel, houdt onze grenzen sterk en Poetin buiten de deur. Het was niet voor niks dat van Peking tot Washington werd meegekeken. Ik complimenteer minister Dijsselbloem. met dit resultaat. Dit is keihard werken op het hoogste niveau geweest. Je zal het maar te stellen hebben met een Tsipras of een Varoufakis. Want hoe geef je zo’n man een hand, zonder dat heel Europa erover praat? En hoe lastig is het onderhandelen met een man die op de cover van Paris Match staat en wiens vertrek in de Linda staat.

Voorzitter, Van een premier mag je toch verwachten dat hij vertrouwd is met de complexiteit en het internationale belang. En dus doe je geen vluchtige beloftes over noodsteun aan een Europese lidstaat. In de kroeg, in de kantine, misschien, maar NIET als premier. Dit is erger dan de beloofde 1000 euro. Wat de VVD-kiezer beloofd wordt, dat is één, maar we hebben ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Je mag niet spelen met het vertrouwen van mensen. verkiezingen zijn geen vrijbrief voor ongefundeerde uitspraken. Hoe beschouwt de premier achteraf zijn eigen rol hierin?

Voorzitter, vandaag is niet de laatste keer dat we over Griekenland spreken. De vraag is; laten we ons de eerst volgende keer weer gijzelen door een Varoufakis? Of een ware Fin? Gaan we dan weer twintig keer van euro-top naar euro-top? Of maken we serieus werk van een daadkrachtige eurozone? Al in 1991 zei Kohl aan de vooravond van de euro de monetaire unie blijft een ‘luchtkasteel’ zonder stappen naar politieke eenheid. [1].

Als deze crisis iets heeft aangetoond dan is het dat de eurozone niet functioneert zonder politieke aansturing. De afgelopen weken, uitspraken van; Merkel, Hollande, Renzi, en Rajoy. De regeringsleiders van de vier grootste economieën van Europa, zien de noodzaak en kijken verder. Maar Rutte blijft liever in zijn luchtkasteel. En wij, de 5e grootste economie, Voorzitter, ik voorspel u wij zijn er niet bij. Doet niet mee. Terwijl NU kunnen we nog meepraten. Zo verspeel je toch je invloed? Graag een reactie.

Voorzitter, ik rond af. Ben ik blij met extra geld voor Griekenland? Nee, natuurlijk niet. Is het vrij van risico? Nee, en daar moeten we ook eerlijk over zijn. Want, het programma is politiek fragiel. Griekenland moet van ver komen, economisch en politiek. De partij van Tsipras is intern verscheurd en Tsipras zelf hangt een motie van wantrouwen boven het hoofd. De omstandigheden zijn verre van ideaal. Is dit de laatste keer dat we over Griekenland praten? Nee, ik ben bang van niet. Maar, was een Grexit beter geweest? Het antwoord: Nee! Maar deze Kamer is verdeeld. De verhoudingen liggen bijzonder. De steun lijkt dun. Hoe reageert de premier hierop?

[1] In een toespraak Jouy-en-Josas, 3 dec 1991

Gepubliceerd op 19-08-2015 - Laatst gewijzigd op 19-08-2015