Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Groenboek Duurzaam Inkopen

Op papier koopt Nederland 100% duurzaam in, maar in de praktijk komen groene ondernemers er nauwelijks aan te pas. Dat moet anders. Iedere overheidslaag draagt daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Echt duurzaam inkopen is echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het Groenboek Duurzaam Inkopen van D66 biedt daarvoor extra handvatten, zodat lokale bestuurders écht werk kunnen maken van duurzaam inkopen.

60 miljard euro

Ieder jaar kopen overheden in Nederland ter waarde van maar liefst 60 miljard euro in aan producten en diensten. Daarmee hebben we goud in handen. Om banen te stimuleren bij onze innovatieve bedrijven, om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen en om daarmee te zorgen voor een schone en gezonde leefomgeving voor onze inwoners.

Inspiratiebron

Van quick wins tot grote beleidswijzigingen: het groenboek staat vol met best practices uit heel het land die dienen als inspiratiebron. Van het duurzamer inkopen van stoeptegels in Amsterdam, naar een compleet andere visie op een gebouw in Wageningen. D66 roept bestuurders op er uw voordeel mee te doen en elkaar op te zoeken om kennis en ervaringen te delen. Want kennis en kunde, daar valt of staat duurzaam inkoopbeleid mee.

Nóg grotere stappen

Door elkaar te stimuleren en te inspireren kan D66 in heel Nederland nóg grotere stappen maken. We kunnen bedrijven die voorlopen op het gebied van duurzaamheid een extra duw in de rug geven. Dat is goed voor de inwoners én voor de ontwikkeling van de nieuwe, groene economie.

Gepubliceerd op 25-11-2015 - Laatst gewijzigd op 25-11-2015