Blijf op de hoogte

D66-visie op duurzaamheid

Sterker, slimmer en schoner

D66 ziet kansen. Voor innovatieve bedrijven, schone steden en mensen die hun eigen energie willen opwekken. De wereld verandert en Nederland heeft alles in huis om op die veranderingen in te spelen. D66 zet zich in voor een sterker, slimmer en schoner Nederland.

Kansen voor creativiteit

D66 wil dat er meer gebruik wordt gemaakt van duurzame technologieën en innovatieve oplossingen. Deze worden steeds goedkoper en efficiënter. Een bedrijf dat minder energie en grondstoffen verbruikt, betaalt minder belasting dan een vervuilend bedrijf. Per jaar koopt de overheid bovendien voor 60 miljard euro in. D66 wil dat daarbij meer kansen worden geboden aan innovatieve bedrijven. Zo creëren we banen bij bedrijven met vernieuwende ideeën én zorgen we voor een schone en gezonde leefomgeving. Ook kunnen deze bedrijven hiermee nieuwe exportproducten ontwikkelen, waardoor de Nederlandse economie kan blijven groeien.

Goed en schoon vervoer

D66 zet zich in voor een écht groen vervoer: alle treinen en trams op groene stroom;  roet brakende dieselbussen worden vervangen door bussen zonder uitlaatgassen en meer elektrische auto’s. D66 wil mensen bovendien meer ruimte geven om af te wisselen tussen auto, trein, tram of fiets om voor hun werk te reizen. Dat zorgt voor meer keuzevrijheid en voor een gezonde leefomgeving in de binnensteden, waar nu nog veel ongezonde uitlaatgassen worden uitgestoten.

Betaalbare en schone energie

D66 wil betaalbare en schone energie. Door mensen in staat te stellen hun eigen energie op te wekken zonder hoge belastingen, door huizen te isoleren en in te zetten op duurzame energie. Daarmee kan onze energierekening omlaag, kunnen we vervuilende kolencentrales sluiten en onze gasverslaving afbouwen. Dat is goed voor de economie, voor het milieu. Bovendien worden we daardoor minder afhankelijk van landen als Saoedi-Arabië en Rusland.

Gepubliceerd op 25-11-2015 - Laatst gewijzigd op 25-11-2015

Nu is het moment.