Blijf op de hoogte

Wees wijzer met de Waddenzee

D66-Tweede Kamerlid Fatma Koser Kaya wil dat het Waddengebied beter beschermd wordt.

Onlangs heeft Koser Kaya het Texelse wad bezocht. “Het Waddengebied staat met een goede reden op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De enorme variatie planten en dieren vind je nergens ter wereld. In de Waddenzee komen twee soorten zeehonden voor. Ongeveer 250 plantensoorten vind je alleen in de Waddenzee. D66 wil dat behouden. Daarom roept D66 de staatssecretaris op om wijzer met de Waddenzee om te gaan”, aldus Koser Kaya. D66 heeft daarvoor de visie ‘Wees wijzer met de Waddenzee opgesteld.

ken. Zo kunnen nieuwe doelen gesteld worden. Bovendien hebben de vissers dan duidelijkheid en weten ze waar ze aan toe zijn.”

Gebied opspuiten

Jaarlijks wordt in Nederland 18 miljoen kuub zand opgespoten. Dat is net zoveel als 216 miljoen kruiwagens. Veel vissen die dichtbij de kust zwemmen, overleven zo’n opspuiting niet. Na twee tot drie jaar is de visstand hersteld, maar dan wordt het Waddengebied opnieuw gevuld met tonnen zand. “In Denemarken en Duitsland wordt niet of nauwelij­ks zand opgespoten. D66 wil dat de staatssecretaris onderzoekt in hoeverre langere tussenperiodes tussen opspuitingen de visstand tegemoet kan komen. Daarbij moet rekening worden gehouden met de tijd die planten en dieren nodig hebben om terug te groeien”, aldus Koser Kaya.

Gepubliceerd op 03-12-2015 - Laatst gewijzigd op 03-12-2015

Nu is het moment.