Complex OV
In Berlijn kun je heel goed ervaren hoe een complex OV-systeem met meerdere ‘modaliteiten’ in de praktijk werkt. Want complex, dat is het daar – met S-Bahn, twee (!) metro-netwerken, tram, busvervoer en een momenteel flink uitdijend MaaS-netwerk. Duur is het ook, en hoe het bestuurlijk is vormgegeven, daaraan valt nauwelijks een touw vast te knopen. Maar: het werkt. Zo goed zelfs, dat veel Berlijners allang geen auto meer hebben. Hebben ze niet nodig, want de bus, metro of tram of S-Bahn is altijd in de buurt. Soms zelfs allemaal tegelijk.
Hierbij moet ik aantekenen dat in West-Berlijn de tram grotendeels ontbreekt. Die is in de jaren ’60 ontmanteld. Dat was in Oost-Berlijn ook de bedoeling, maar het ontbrak ze aan geld – en daardoor is de tram er daar nog steeds. En daar zijn ze eigenlijk wel blij mee. Sterker nog: het netwerk wordt de komende jaren weer westwaarts uitgebreid.