Peilingen: progressieve partijen en conservatief blokkeerblok nek-aan-nek

In de nieuwe peiling van EenVandaag/Ipsos uitgevoerd onder 500 Utrechters, blijft D66 stabiel staan op 5 zetels. Omdat andere partijen zetels inleveren in de peiling, komt D66 daarmee op de derde plek te staan samen met de PVV. In de nieuwe peiling van Peil.nl staat D66 op winst: van 5 naar 6.

Vol voor zetelwinst

Lijsttrekker Marianne de Widt is optimistisch met het gepeilde aantal zetels voor D66: “Andere progressieve partijen leveren iets aan zetels in. Maar D66 blijft gelukkig stabiel. In de peiling op Peil.nl staan we zetels op zetelwinst. Daarmee kan de vlag natuurlijk nog niet uit. Wij gaan in de laatste week hard campagne voeren voor zetelwinst”

Peiling van EenVandaag/Ipsos - Beeld: Grafiek door D66

Conservatief blok

Tegelijk maakt de Widt zich zorgen over de opmars van rechts: “De huidige progressieve coalitie kan in deze peiling niet op een meerderheid rekenen. Dat betekent dat we ook hier in Utrecht het risico lopen dat straks een conservatief blok van PVV, BBB en JA21 aan de knoppen zit. Als dat gebeurt, kunnen we energie-onafhankelijkheid, natuurbescherming en het behoud van Amelisweerd wel vergeten.”

Daarom roept de Widt iedereen op om naar de stembus te gaan. “Jouw stem bepaalt of we straks vier jaar stilstaan of dat we wél vooruit gaan op gebied van klimaat, natuur en woningbouw”