Provinciale Statenverkiezingen 2023

Op 15 maart 2023 vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. Inwoners kiezen dan wie hen de komende vier jaar vertegenwoordigen in de provinciale politiek. Op deze pagina, die regelmatig wordt bijgewerkt, vind je alle relevante informatie over de verkiezingen.

Verkiezing
lijsttrekker

Leden van D66 in de provincie Groningen konden zich tot en met 30 mei kandideren als lijsttrekker. Tussen 16 en 30 juni kon worden gestemd voor de nieuwe lijsttrekker. Sander Claassen uit Haren is verkozen om onze lijst aan te voeren bij de Provinciale Statenverkiezingen.

Een veelgehoorde vraag, ook voor Statenleden. En dat is niet onbegrijpelijk, want de taken van de provincie zijn nou eenmaal niet heel duidelijk afgebakend en daardoor heel divers. Klik hieronder om meer te lezen over de taken van de provincie en de werkwijze van Provinciale Staten.

Verkiezing overige kandidaten

Leden met interesse voor de overige plekken op de lijst konden zich in juli en augustus kandideren. De kandidatenlijst is in november na een verkiezing door de leden definitief vastgesteld.

Sander Claassen

Sander Claassen - Beeld: D66

Sander Claassen is in juli door de D66-leden verkozen als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezing op 15 maart 2023.

Elke maandagavond om half acht vergadert de Statenfractie. We gaan daarbij graag met (toekomstige) D66-leden in gesprek, omdat we benieuwd zijn naar jullie meningen en visies over onderwerpen die ertoe doen voor onze provincie. Daarom nodigen we jullie uit je aan te sluiten bij een (of meerdere) van onze fractievergaderingen.