Provinciale Statenverkiezingen 2023

Op 15 maart 2023 vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. Inwoners kiezen dan wie hen de komende vier jaar vertegenwoordigen in de provinciale politiek. Op deze pagina, die regelmatig wordt bijgewerkt, vind je alle relevante informatie over de verkiezingen.

Verkiezing
lijsttrekker

Leden van D66 in de provincie Groningen kunnen zich kandideren als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen. Je wordt daarmee het boegbeeld van D66 in de campagne. Je bent een gedreven politicus die in staat is om mensen aan zich te binden. Je debatteert met gemak, weet om te gaan met media-aandacht en bent de leider van het team dat voor D66 de verkiezingen ingaat, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. De lijsttrekker wordt in juni verkozen door de leden.

Meer informatie? Neem contact op met regiovoorzitter Jetze Luhoff ([email protected]).

Hier kun je de profielschets voor de lijsttrekker vinden.

Verkiezing overige kandidaten

Leden met interesse voor de overige plekken op de lijst kunnen zich in juli en augustus kandideren. Als Statenlid wil je jezelf de komende vier jaar inzetten voor een progressief geluid in de Provinciale Staten. Je vertegenwoordigt D66 en haar kiezers. Je bijt je vast in de dossiers, hebt structureel contact met inwoners en weet hen goed te vertegenwoordigen. Je komt altijd met progressieve ideeën en denkt verder dan de voor de hand liggende oplossingen. Een debat ga je niet uit de weg. Je handelt vooruitstrevend en vanuit onze progressieve waarden. De kandidatenlijst wordt in oktober na een verkiezing door de leden definitief vastgesteld.

Hier kun je de profielschets voor kandidaten (niet-lijsttrekker) vinden.

Download hier het kandidaatstellingsformulier voor overige kandidaten.

Op onderstaande tijdlijn zijn de belangrijkste data richting de Provinciale Statenverkiezingen weergegeven.

Een veelgehoorde vraag, ook voor Statenleden. En dat is niet onbegrijpelijk, want de taken van de provincie zijn nou eenmaal niet heel duidelijk afgebakend en daardoor heel divers. Klik hieronder om meer te lezen over de taken van de provincie en de werkwijze van Provinciale Staten.

Elke maandagavond om half acht vergadert de Statenfractie. We gaan daarbij graag met (toekomstige) D66-leden in gesprek, omdat we benieuwd zijn naar jullie meningen en visies over onderwerpen die ertoe doen voor onze provincie. Daarom nodigen we jullie uit je aan te sluiten bij een (of meerdere) van onze fractievergaderingen.

Bij verkiezingen hoort uiteraard een goed, inhoudelijk verkiezingsprogramma. We zijn benieuwd naar jouw ideeën daarvoor. Onderstaand formulier kun je daarvoor invullen en opsturen naar [email protected] of per post t.a.v. D66, Turfsingel 83, 9712 KL Groningen.