Sneller en schoner van A naar B

Alle Groningers gezond, groen en gezellig onderweg, dit is het perspectief van D66. We brengen het doel, soms letterlijk, dichterbij en de menselijke maat terug in de reis. Om dit te bereiken moeten we mobiliteit meer in samenhang met andere waarden zien. Niet alleen kijken naar reistijd, maar ook naar reiskwaliteit. Voor een duurzame, gezonde en leefbare mobiliteit kijkt D66 uiteraard vooral naar de fiets en het openbaar vervoer. We verbeteren de verbindingen waar nodig en gaan door op de ingezette weg naar brede welvaart voor Stadjers en Ommelanders.

Zet de volgende stap voor de Nedersaksenlijn

Oost-Groningen kan vanwege de gebrekkige ontsluiting moeilijk profiteren van de economische groei in de overige delen van de provincie. De bevolking veroudert, jongeren en kansrijke woningzoekenden trekken weg. D66 vindt dat deze regio vanuit de provincie meer aandacht verdient, te beginnen met een fatsoenlijke treinverbinding. Met het voltooien van de Nedersaksenlijn worden de onderwijssteden Groningen, Emmen en Enschede beter bereikbaar voor de jongeren uit Westerwolde en Stadskanaal. Ook is deze regionale verbinding de missende schakel in het nationale net van treinverbindingen in Noordoost- Nederland. Voor D66 staat het niet ter discussie dat er, na de toevoeging van Stadskanaal in 2026, doorgepakt moet worden. In samenwerking met Drenthe verbinden we met de stations Ter Apel én Musselkanaal heel Oost-Nederland.

Beeld: Arriva

Herstel Hanzestad Groningen als dé halte voor Noord-Nederland

D66 wil Groningen zowel richting het Oosten als richting het Westen beter verbinden per spoor. Door de aanleg van de Wunderline richting Bremen en de Lelylijn naar Amsterdam wordt Groningen dé halte voor Noord-Nederland. Zo kan het Noorden zich nog beter ontwikkelen en verlichten we met het Deltaplan voor het Noorden de druk op de Randstad. Ook brengen we op deze manier zowel Zuidwest Europa als Noord- en Oost-Europa een stuk dichterbij voor de Groningse reiziger.

Faciliteer fietsen voor forens, fanatiekeling en flaneur

Voor D66 is de fiets meer dan een middel om van A naar B te komen; het is vervoer, flirten, uitwaaien, verwerken en fitness in een. Uiteraard is fietsen al een feest in onze mooie provincie, maar er komen nog meer fietsverbindingen bij als het aan D66 ligt. De fietsstrategie kondigt onder andere de verbindingen Zuidhorn-Leek en Appingedam-Delfzijl aan. D66 wil daar doorfietsroutes naar Grootegast en Veendam aan toevoegen. Verder viel het haalbaarheidsonderzoek naar een Groningse fiets- en wandelberg positief uit voor de locaties Usquert en Veendam. D66 gaat zich nu inzetten om de Groningse wielerwierden, de Waddenberg bij Usquert en de Wecyclemountain bij Veendam werkelijkheid te laten worden.

Verbeter de verbindingen waar dat nodig is

Corona heeft er flink ingehakt bij het openbaar vervoer. De reizigersaantallen zijn door het vele thuiswerken nog steeds niet op het oude niveau, dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden. D66 vindt een degelijk en betaalbaar basisnetwerk voor openbaar vervoer essentieel en is bereid daarin te investeren. Deze investeringen
moeten tot doel hebben het hele netwerk te versterken en meer reizigers te verleiden (een deel van) hun reis met het OV te maken. We gaan voorzichtig om het verlagen van de frequentie of het opheffen van buslijnen. De bereikbaarheid en daarmee de leefbaarheid van dorpen en wijken is de leidraad.