Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 20 juni 2018

Begin snel met proeven voor aanpak files

D66 en CDA willen dat we minder in de file staan. Het aantal files neemt hand over hand toe en het wordt de komende jaren alleen maar erger. Mensen staan met hun auto in de file, terwijl ze liever later zouden vertrekken van huis om naar hun werk te gaan, of juist eerder thuis zijn in de avond. Bovendien zijn al die files slecht voor de economie.

Tweede Kamerlid Matthijs Sienot: “D66 wil dat mensen weer door kunnen rijden. Door de toenemende files dreigen Nederland en binnensteden helemaal vast te lopen. Dat is vervelend voor de mensen die elke dag met hun auto naar hun werk moeten rijden. Ook voor ondernemers zijn de toenemende files een financiële strop. Mensen hebben wel wat beters te doen dan in de file staan. En de files zijn ook slecht voor de luchtkwaliteit en daarmee voor de gezondheid van de bewoners.”

Alleen met meer asfalt redden we het niet. Het helpt ook als we mensen prikkelen om de auto te laten staan door hen daarvoor te belonen. Daarom wil D66 dat de minister van Infrastructuur snel werk maakt van het doen van proeven met andere vormen van vervoer en betaling. Dan kunnen we snel werk maken van het terugdringen van de files.

Regeerakkoord

In  het regeerakkoord van VVD/CDA/D66/CU is afgesproken dat nog in deze kabinetsperiode proeven worden gedaan door de minister om ervaringen op te doen met andere vormen van vervoer en betaling. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan allerlei projecten met spits mijden. Beide partijen roepen de minister op nog voor de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Waterstaat te komen met een plan van aanpak voor de uitvoering van de proeven.

Steeds meer files

Het aantal files op Nederlandse wegen is aan het begin van dit jaar fors gestegen. Uit cijfers van ANWB blijkt dat we op alle A- en N-wegen ruim 25 procent meer in de file staan dan vorig jaar. De ANWB verwacht bovendien dat het de komende jaren op de weg steeds drukker zal worden. De reistijd in de spits kan zelfs toenemen met 50 procent.

Ruimte, wonen en mobiliteit

D66 wil vooruit, ook als het gaat om de inrichting van ons land. Een nieuw evenwicht bij het inrichten van de omgeving met ruimte voor groei, zorg voor groen, een hoogwaardig openbaar vervoer en een gezonde en goed werkende woningmarkt. De weilanden in het Groene Hart en de bossen op de Veluwe koesteren we en thuiswerken en buiten de spits reizen stimuleren we.