Bepaal welke mails jij ontvangt

dinsdag 18 september 2018

Prinsjesdag: fors meer geld voor onderwijs, klimaat en lagere lasten

Uit de Miljoenennota blijkt dat het kabinet fors extra investeert in wensen van D66: onderwijs en vergroening. Bovendien gaat de belasting voor mensen met een baan omlaag.

Onderwijs

Basisschoolleraren krijgen al vanaf deze maand gemiddeld 8,5% meer salaris. Dat betekent gemiddeld een maandsalaris extra erbij. Daarbij is er komend jaar meer geld voor onder andere conciërges en klassenassistenten om de werkdruk van deze leraren te verlagen, zodat kinderen het beste onderwijs krijgen. Daarnaast is het collegegeld voor eerstejaarsstudenten gehalveerd, zodat iedereen de kans heeft om te gaan studeren. Er komt extra geld voor taallessen op de peuterspeelzaal om onderwijsachterstanden te voorkomen. En er wordt geïnvesteerd in het technisch vmbo voor de opleiding van vakmensen.

D66-leider Alexander Pechtold: “D66 voerde afgelopen jaar campagne voor onderwijs, omdat iedereen de kans verdient op een mooie toekomst. Van alle extra investeringen door dit kabinet gaat het grootste bedrag naar onderwijs. Hierdoor wordt het onderwijs persoonlijker: de leraar krijgt meer tijd om leerlingen de aandacht te geven die ze verdienen.”

Radicaal vergroenen

D66 zou niet in het kabinet zijn gestapt als we vorig jaar niet tot het groenste regeerakkoord ooit waren gekomen. We zijn goed begonnen met een historische Klimaatwet en een Klimaatakkoord dat voor minder vieze en meer schone energie zorgt. Daarmee gaan we verdere temperatuurstijging en grote droogte of extreme regenval tegen. Voor D66 staat komend jaar in het teken van het nemen van duidelijke maatregelen over het schoner maken van ons land en het terugdringen van fossiele uitstoot. Het kabinet werkt aan een CO2-minimumprijs, aan een vliegtaks en voert een kilometerheffing in voor vrachtverkeer. Bedrijven die blijven vervuilen en niet vergroenen, gaan meer betalen. Verder wordt er fors geïnvesteerd in schone energie in Nederland en technologie die de uitstoot van broeikasgassen tegengaat.

Pechtold: “Dit is nog maar het begin. Voor D66 staat 2019 in het teken van klimaat. Radicaal vergroenen is een morele plicht en een economische buitenkans. Wij willen de aarde op een goede manier doorgeven aan de volgende generatie en dat kan alleen door het nemen van duidelijke maatregelen.”

Werken gaat meer lonen

Alle groepen mensen gaan er volgend jaar financieel op vooruit. Op het eerste loonstrookje van het nieuwe jaar zullen mensen zien dat zij er op vooruit gaan. Ook gepensioneerden en mensen met een uitkering hebben volgend jaar meer te besteden.

Pechtold: “Aankomend jaar hebben meer mensen een baan. Werken gaat écht lonen: iedereen die dag in dag uit naar zijn of haar werk gaat, betaalt minder belasting.”

Dit kabinet investeert bovendien veel in meer handen aan het bed en betere verpleeghuiszorg. Daardoor hebben doktoren en verpleegkundigen meer tijd om ouderen en zieken betere zorg te geven. Doordat gemeenten en zorgorganisaties beter samenwerken, zorgen we ervoor dat mensen die dat willen in hun eigen vertrouwde huis kunnen blijven wonen. Daarbij zorgen we er voor dat ook in de toekomst de zorg betaalbaar en toegankelijk blijft.

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.

Nu is het moment.

Word nu lid