Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

vrijdag 22 juni 2012

Presentatie advieslijst kandidaten D66

D66 presenteerde vanmorgen de advieslijst van de kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in september. De lijst is een mix van jong talent en ervaren krachten, onder aanvoering van Alexander Pechtold. Op nummer twee staat het huidige Kamerlid Stientje van Veldhoven (39), groenste politicus en voorvechter van groene groei en verduurzaming van de economie. Op de derde plek staat Wouter Koolmees (35), financieel woordvoerder van D66. Koolmees haalde direct bij de start van zijn Kamerwerk een meerderheid binnen voor zijn alternatieve bezuinigingsvoorstel van 3,2 miljard euro. Verder is hij in zijn eerste jaar als Kamerlid uitgeroepen tot politiek talent.

De hoogste nieuwkomers kennen geen verleden in de landelijke politiek, maar hebben veel ervaring. Zo is Vera Bergkamp (nummer 5, 41) twee jaar succesvol voorzitter geweest van homobelangenvereniging COC Nederland. Ze heeft er vanuit deze functie voor gezorgd dat een ambtenaar zonder onderscheid de wet moet uitvoeren. De Leidenaar Paul van Meenen (nummer 7, 56) heeft decennialange ervaring in het onderwijs als rector en bestuurder. Hij maakte mede de Canon van Nederland mogelijk, waardoor kinderen meer over de Vaderlandse geschiedenis leren. Nummer acht Steven van Weyenberg (39) is een gelouterde econoom en topambtenaar. Als directeur Europa bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie was hij verantwoordelijk voor de interne markt en de Europese agenda voor economische groei.

De leden van D66 hebben vanaf vandaag twee weken om hun stem uit te brengen over de advieslijst.