Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 24 juli 2012

Pia Dijkstra pakt verspilling van tijd en geld in de zorg aan

Patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak in het ziekenhuis drijven de kosten van de zorg nodeloos op. 300 miljoen euro per jaar wordt zo verspild. D66-Kamerlid Pia Dijkstra roept daarom ziekenhuizen op het percentage wegblijvers in de zorg terug te dringen: ‘D66 wil kwalitatief goede en toegankelijke gezondheidszorg voor alle Nederlanders behouden’, zegt Dijkstra. ‘We kunnen het ons niet permitteren bijna een miljoen per dag weg te gooien.’

Met betere planning en een modern boekingssysteem kunnen ziekenhuizen afspraken maken die de tijd van zowel de arts als de patiënt goed benut; minder lange wachttijden, goed aansluitende onderzoeken en indien nodig tijdig afzeggen en opnieuw inplannen. Er zijn ziekenhuizen die het nu al heel goed doen en vrijwel 0% ‘no show’ hebben. Dijkstra: ‘De goeden moeten de norm zijn, en niet de uitzondering. De patiënt van vandaag is heel goed in staat via internet een afspraak te maken die schikt en die dan ook gerespecteerd wordt.’