Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 14 december 2017

PESCO: samenwerking voor een sterk Europa

Betere Europese samenwerking op het gebied van Defensie, daar staat PESCO voor. Op 11 december hebben 25 lidstaten van de Europese Unie het formele startsein voor PESCO gegeven. Militaire systemen worden beter op elkaar afgestemd en er wordt gezamenlijke geïnvesteerd in nieuw materieel.

Door PESCO kan Europa beter en efficiënter samenwerken, aldus D66-Tweede Kamerlid Salima Belhaj: “Het klinkt simpel, maar we kunnen hiermee ook een hoop geld en tijd besparen. Nederland, Duitsland en België doen dit al vrij goed. Zo werken we samen met de Belgen om ons luchtruim te beschermen. Door PESCO hoeven militaire vrachtwagens straks niet meer dagen te wachten bij de grens, voordat de vergunningen tussen de landen zijn uitgewisseld.”

Meerderheid in de Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren vaak gedebatteerd over PESCO. Bijna alle partijen, op de SP en PVV na, zijn voorstander van PESCO. Belhaj: “Alle deelnemende Europese lidstaten hebben zelf het besluit genomen voor deze Europese defensiesamenwerking. In alle 25 landen was een ruime meerderheid voorstander van PESCO. Daar zijn we als D66 blij mee, en het is ook logisch: Europese defensie samenwerking is efficiënter, kost minder en zo komen we tot een sterkere Defensie.”

Samen materiaal inkopen

Vooral op het gebied van materieel aanschaffen en onderhouden en het opleiden en trainen van personeel is veel te winnen. Belhaj: “Teveel nog probeert iedere lidstaat nu zijn Krijgsmacht vorm te geven als een Zwitsers zakmes: alles moet erop zitten. Dat is niet alleen onbetaalbaar maar vooral ook inefficiënt. Neem bijvoorbeeld de inkoop van materieel: binnen Europa worden nu 29 verschillende typen schepen, 16 verschillende typen vliegtuigen en 19 verschillende typen tanks gebruikt. Met gezamenlijke inkoop is een besparing op Europees niveau mogelijk van 25 tot 100 miljard per jaar.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.