Blijf op de hoogte

woensdag 21 november 2018

Vastlopen pensioenonderhandelingen gemiste kans

D66 is diep teleurgesteld over het vastlopen van de pensioenonderhandelingen. Er lag een grote kans om pensioenen klaar te maken voor de toekomst. De doorbraak was binnen handbereik. Helaas hebben de vakbonden het niet gedurfd deze broodnodige stappen te zetten.

In de onderhandelingen is het kabinet verder gegaan dan D66 voor mogelijk had gehouden. Er is keer op keer tegemoet gekomen aan de wensen van de vakbonden. Er was een bereidheid om €7 miljard uit te geven. Om een minder snelle stijging van de AOW-leeftijd mogelijk te maken. Om ervoor te zorgen dat zzp’ers makkelijker pensioen konden sparen. Om te voorkomen dat pensioenen in de komende jaren moeten worden verlaagd.  En zelfs om eerder stoppen met werken weer mogelijk te maken. Maatregelen die op de steun van de coalitie hadden kunnen rekenen. En als je het inhoudelijk bekijkt, hadden ook de linkse partijen hier voor moeten zijn.

Het is heel moeilijk te verteren dat de bonden niet durven en deze kans laten liggen. In een land met een grote politieke verdeeldheid kom je alleen verder als je bereid bent om samen te werken. Dat we er nu niet uitkomen met de polder, is een groot verlies. Voor D66, dat al heel lang strijdt voor meer persoonlijke pensioenen, maar vooral voor iedereen die pensioen spaart. Wat nu? Daar moeten we in de komende dagen goed over nadenken. Voor nu overheerst de teleurstelling.

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.

Nu is het moment.

Word nu lid