Blijf op de hoogte

zondag 20 maart 2016

Peiling: Referendum nek-aan-nek-race

Het referendum over het samenwerkingsverdrag met Oekraïne is veranderd in een nek-aan-nek-race: het ja- en nee-kamp ontlopen elkaar nog maar 1%. Inmiddels zegt ruim 40% van de kiezers te gaan stemmen op 6 april, ruim boven de opkomstdrempel van 30%. Dit blijkt uit een peiling van Direct Research.

Allesbeslissende vraag

In de eerste peilingen over het referendum stond het nee-kamp op ruime voorsprong: 62% van de kiezers wilde niet samenwerken met Oekraïne. De laatste maanden verliest het nee-kamp terrein en vandaag wordt de kleinste voorsprong (1%) tot nu toe gemeten: 35% van de Nederlanders kiest voor samenwerking met Oekraïne, 36% is tegen; 29% heeft nog geen keuze gemaakt. D66-campagneleider Kees Verhoeven: “Het ja-kamp komt van een gigantische achterstand, maar nu is het een nek-aan-nek-race geworden. Nog één procent inlopen en dan wordt het een ja voor meer handel, en meer veiligheid aan de Europese grens tegen de dreiging van Poetin. De allesbeslissende vraag op 6 april wordt: komen er meer D66-kiezers of meer PVV- en SP-kiezers naar de stembus?”

Ruim over de drempel

Het percentage kiezers dat zegt zeker te gaan stemmen was aanvankelijk laag in de dertig procent en klom de laatste maanden tot 37%. In deze peiling stijgt de opkomstbereidheid tot 42%, ruim boven de 30-procents drempel uit de referendumwet. “Dit is een grote opsteker voor onze campagne: we zijn ruim over de drempel voor een geldig referendum. De thuisblijvers hebben definitief verloren. Ik zie dit als een enorme aanmoediging om nog twee weken voluit campagne te voeren.” Aldus Verhoeven.

Bezoek ook onze campagnesite.

Cd-OGSAWAAEAG2U Cd-WZ2xWoAAOPK6

Nu is het moment.