Blijf op de hoogte!

zaterdag 3 maart 2018

Pechtold: “Dit moment vraagt om samenwerking”

D66-leider Alexander Pechtold roept op tot samenwerking na de gemeenteraadsverkiezingen. Dat is de boodschap die hij het congres van D66 meegeeft. “Samenwerken in dienst van de vooruitgang. Dat is waar de urgentie van dit moment om vraagt,” aldus de D66-leider op een drukbezocht partijcongres. Meer dan 1500 leden trotseerden de kou en waren aanwezig op het 107de congres.

Voor beschaving

Volgens Pechtold staat er bij de komende gemeenteraadsverkiezingen veel op het spel. “Blijft de stad, blijft het dorp, een plek waar mensen voor elkaar zorgen? Een plek waar ieder mens met recht kan zeggen: ‘hier ben ik thuis’?“ Hij roept de stille meerderheid van de kiezers op massaal naar de stembus te gaan om het populisme te verslaan.

“Al meer dan een decennium dienen wij de populisten van repliek. Wij verdedigen de pijlers van onze democratie. Wij zijn niet tegen Wilders. Wij zijn niet tegen Baudet. Wij zijn vóór beschaving. En die was er eerder dan beide heren. Wij zijn voor verdraagzaamheid. Voor tolerantie. En voor gelijke kansen. In onze steden is de Nederlands-Turkse groenteboer net zo welkom als de Nederlands-Rotterdamse. Is de homoseksuele leraar veilig op zijn werk, ook als hij lesgeeft op een christelijke school. En als wij al ergens tegen zijn, dan is het discriminatie. Niet voor niets gaat onze vicepremier over de Grondwet. En die begint met Artikel 1.”

Samenwerken op inhoud

Pechtold gaf een groot compliment aan lokale politici die elkaar op de inhoud weten te vinden. “Jaloersmakend vind ik die lokale mentaliteit. Mouwen opstropen. Samen sterker vooruit. En dat in het verdeelde huis van de Nederlandse democratie. Daar kunnen wij op het Binnenhof nog iets van leren.”