Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 5 september 2018

Inbreng Alexander Pechtold | debat minister Blok

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de omstreden uitspraken van minister Blok afgelopen zomer. Lees hier de inbreng van Alexander Pechtold. Gesproken tekst geldt.

In Nederland gaan individuele vrijheden en een hecht collectief hand in hand…”. “Ons doel is om een sterk land nog beter te maken voor iedereen, nadrukkelijk ook voor mensen die nu het gevoel hebben dat de overheid er niet meer voor hen is….” Deze twee zinnen staan op pagina één van het regeerakkoord van Rutte III. Twee zinnen die alle bewindspersonen van dit kabinet niet alleen moeten lezen, maar zich eigen moeten maken, diep van binnen moeten voelen. En wat mij betreft ook in eigen bewoordingen moeten uitdragen.

Ons land en onze identiteit worden gekenmerkt door openheid en respect: hier kan iedereen het maken, hier kan iedereen zichzelf zijn, hier kan iedereen erbij horen, hier is volop ruimte voor verscheidenheid. Juist in tijden van Trump, Le Pen en Poetin, moeten wij uitdragen dat tolerantie en diversiteit ons sterker maken. Dat verscheidenheid ons verbindt in plaats van ons scheidt. En dat ons buitenlandbeleid waarden gedreven is. Daarom zijn de opmerkingen van minister Blok een bewindspersoon onwaardig. Zeker voor een lid van dít kabinet dat heeft vastgelegd er te willen zijn voor alle Nederlanders.

Pijnlijk, waren de uitspraken van minister Blok over een groot deel van de Nederlandse bevolking;

Bizar, omdat genen – de blauwdruk van ieder mens-ons zouden verhinderen bindingen aan te gaan met „ons onbekende mensen”;

Onthutsend, dat de minister zei geen succesvolle multiculturele samenleving te kennen;

Verre van diplomatiek, tegenover Suriname en ons Koninkrijk;

Schadelijk, voor de asieldiscussie en onze positie ten opzichte van Oost Europa;

De minister van Buitenlandse Zaken is er niet om te “prikkelen”, maar om te verbinden. De minister van Buitenlandse Zaken is er niet om ruzie te schoppen, maar om goede relaties te onderhouden. En de minister van Buitenlandse Zaken is er zéker niet om de kwetsbare vreedzaamheid van multi etnische samenlevingen in twijfel te trekken, hij is er om dat ideaal wereldwijd te bevorderen. En als hij dat niet kan, of als hij dat niet wil, of als hij daar niet in gelooft, dan past hij niet in dit kabinet. Er is al veel gereflecteerd. Maar dit debat is niet voor niets.  Nu de samenhang.

Vier vragen:

1. Neemt hij álle gewraakte uitspraken terug? Niet alleen de slechte woordkeuze maar ook de inhoud van zijn woorden?
  2. Biedt hij daarvoor zijn excuses aan?
  3. Maakt hij duidelijk dat hij die uitspraken niet meent?
  4. En hoe verwoordt hij zelf de kracht van onze multiculturele, diverse samenleving, namens dit kabinet en namens alle Nederlanders?

Ik hoop dat met een duidelijk antwoord op deze vragen, we de pijnlijke start van zijn ministerschap achter ons kunnen laten.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.