Blijf op de hoogte!

dinsdag 31 januari 2017

Pechtold blij verrast door constructieve toon christelijke partijen

D66-leider Alexander Pechtold is blij verrast dat CDA en CU zich niet langer principieel verzetten tegen het wetsvoorstel Voltooid Leven van D66. De Democraten willen dat hoogbejaarden die langdurig lijden aan het leven en die hun leven voltooid achten meer zeggenschap krijgen over hun eigen levenseinde.

Samenwerken

De afgelopen jaren uitten de christelijke partijen felle verwijten aan het adres van D66. Ze verweten de partij onder meer een “liberale kruistocht”. Vandaag is de toon constructiever. CU-voorman Segers vraagt alleen om de behandeling van Voltooid Leven wat uit te stellen.

Pechtold: “Een moedige stap van de christelijke partijen om zich niet meer principieel of om religieuze redenen tegen onze wet Voltooid Leven te keren, maar alleen tijdelijk en op voorwaarde van investeringen in ouderenzorg. In het harde politieke klimaat van de afgelopen weken waarin partijen elkaar uitsluiten, is dit een welkome nuance die samenwerken makkelijker maakt. Gelukkig maar, want ondanks de opgeklopte tegenstellingen zullen partijen moeten samenwerken na de verkiezingen.”

Investeren in verpleegkundigen

Afgelopen weekeinde presenteerde D66 de inzet voor de verkiezingen: een afspraak met de kiezer. Investeren in extra verpleegkundigen is een essentieel onderdeel van deze afspraak. “Naast het verkleinen van klassen en het verlagen van de belastingen op werk zet D66 erop in dat het volgende kabinet het aannemen van duizenden extra verpleegkundigen mogelijk maakt. Mooi om te zien dat christelijke partijen in dezelfde richting lijken te denken. Investeren in ouderenzorg en zelfbeschikking kunnen goed hand in hand gaan,” aldus de D66’er.

Aanmatigend

Pechtold verdedigt het recht op zelfbeschikking tegenover de aannames van de christelijke partijen: “Overigens geef ik mijn collega’s in overweging om los van hun eigen levensovertuiging andere mensen de vrijheid te geven hun eigen keuzes te laten maken. Het verlies bijvoorbeeld van een levenspartner of van kinderen kan heel pijnlijk zijn voor mensen. Goede zorg en goedbedoelde zorgen doen daar niets aan af. Ik zou het aanmatigend vinden om tegen hoogbejaarde mensen die hun leven voltooid achten te zeggen dat zij wel van mening veranderen als ze betere zorg krijgen.”