Blijf op de hoogte

dinsdag 10 oktober 2017

Pechtold: ambitieus regeerakkoord

Alexander Pechtold liet vandaag voor het eerst zijn licht schijnen over het gepubliceerde regeerakkoord. De D66’er, die ervoor kiest in de Tweede Kamer te blijven, sprak van een ambitieus akkoord dat door samenwerking Nederland vooruit zal brengen.

Unieke gebeurtenis

Pechtold opende zijn relaas door de aanwezigen bij de persconferentie erop te wijzen dat ze getuige waren van een unieke gebeurtenis in de Nederlandse geschiedenis. ‘Vier mannen zeggen tegelijkertijd ‘ja’ tegen elkaar. Ik moet toegeven, zelfs voor de vrijzinnige optimist onder ons voelt dit wat onwennig.’

Gelijke kansen

Pechtold wees erop dat zijn partij campagne voerde voor gelijke kansen voor iedereen. Het kabinet investeert 1,9 miljard in onderwijs, onderzoek en innovatie. Daarnaast wil het kabinet de dreigende tweedeling tussen arm en rijk aanpakken: “Dit kabinet grijpt in en verkleint de inkomensverschillen. Dit kabinet doet zijn grootste investering in het onderwijs zodat ieder kind dezelfde kansen krijgt. Dit kabinet maakt een vaste baan weer bereikbaar, óók voor jongeren en lager opgeleiden.”

Klimaat

Misschien wel de meest urgente beweegreden voor D66 om te regeren is het klimaatprobleem. Het kabinet investeert tot 4 miljard per jaar in duurzaamheid. Pechtold zei dat het kabinet de klimaatdoelen van Parijs haalt en Nederland verandert van een zorgelijke achterblijver in een Europese koploper.

Nu aan de slag

De fractievoorzitter van D66 sprak over samenwerking als de enige weg naar vooruitgang: “Samen pakken we de grote uitdagingen van onze tijd aan,” zei hij. “De tijd voor oplossingen is nú. We hebben lang nagedacht over onze plannen, maar uiteindelijk gaat het nu om doen. Ik zou zeggen: aan de slag!”

Nu is het moment.

Word nu lid