Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 20 november 2018

Paspoorten voor Nederlanders in het buitenland niet duurder

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma heeft kunnen voorkomen dat de paspoortkosten voor Nederlanders in het buitenland duurder worden. Dat stond eerst in het plan van minister Blok van Buitenlandse Zaken. Sjoerdsma heeft samen met de VVD geregeld dat de kosten niet verhoogd worden van 130 naar 157 euro. Daarentegen moet juist gekeken worden of het verlengen en aanvragen van een paspoort goedkoper kan.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Het kabinet moet de één miljoen Nederlanders in het buitenland juist meer helpen, niet tegenwerken met nog hogere kosten. Sommigen moeten al duizenden kilometers afleggen en vliegtickets betalen om bij de dichtstbijzijnde ambassade te komen voor het verlengen van hun paspoort.”

Hoge kosten

De kosten voor een nieuw paspoort in het buitenland zijn vastgesteld op 130 euro. Het kabinet wilde dit verhogen naar 158 euro. Een verhoging dus van maar liefst 27 euro. Als reden gaf het ministerie van Buitenlandse Zaken op dat vanwege de toegenomen loonkosten en hogere huurprijzen bij ambassades, de paspoortkosten noodgedwongen hoger moeten worden.

Extra kosten paspoort

D66 vindt dat dit niet mag worden afgewenteld op Nederlanders in het buitenland. Zij zijn vaak al veel extra geld en tijd kwijt om een paspoort aan te vragen of verlengen. Zo is er in Australië maar één locatie, in Sydney, waardoor gezinnen soms duizenden kilometers moet reizen om een paspoort aan te kunnen vragen. Hierdoor lopen de reis- en overnachtingskosten al snel in de honderden euro’s bovenop de standaardkosten voor een paspoort.

Goedkopere paspoorten

In Nederland bieden gemeenten paspoorten veel goedkoper aan doordat ze er veel meer uitgeven. Hierdoor is de prijs in Nederland ongeveer de helft goedkoper: 65,30 euro. D66 en de VVD hebben minister Blok gevraagd te kijken of de paspoortkosten voor Nederlanders in het buitenland juist nog goedkoper kan.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.