Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

Europese Verkiezingen 2019

Op 23 mei 2019 worden in Nederland de leden van het Europees Parlement gekozen. De leden van D66 hebben Sophie in ’t Veld verkozen tot lijsttrekker voor de Europese verkiezingen in 2019.

In ’t Veld is de huidige aanvoerder van de Europese delegatie van D66 in het Europees Parlement en is herkozen met 55% van de uitgebrachte stemmen. Hieronder leest u alles over de totstandkoming van de kandidatenlijst.

Verkiezen van de overige kandidaten Europese Verkiezingen

De kandidaatstellingsperiode voor de overige kandidaten op de kandidatenlijst is op 1 november 2018 gesloten. De Lijstadviescommissie voert in de komende periode gesprekken met de kandidaten en zal vervolgens een lijstadvies presenteren. Leden van D66 kunnen van 10 januari 2019 tot en met 21 januari, 12.00 uur hun stem over het lijstadvies uitbrengen.

Profielen

Het Congres heeft op 3 maart jl. de profielen vastgesteld voor de overige kandidaten voor de Europese Parlementsverkiezingen. De profielen kunt u hieronder terug vinden.

Tijdpad

Het volledige tijdpad voor kandidaatstellingen voor het Europees Parlement kunt u hier bekijken:

De Landelijke Verkiezingscommissie heeft naast het vaststellen van de tijdpaden nog een aantal formele besluiten genomen. Deze besluiten kunt u hier teruglezen.

Meer informatie

De gehele verkiezingsprocedure, van toelating van kandidaten tot het vaststellen van de uitslag, staat onder leiding van de Landelijke Verkiezingscommissie (LVC) van D66. Voor meer informatie over de procedures rond de verkiezing of uw ingediende kandidaatstelling kunt u contact opnemen met de Landelijke Verkiezingscommissie via lvc@d66.nl of 070-356 60 66.

Laatst gewijzigd op 6 november 2018