Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

maandag 20 november 2017

D66 en CDA: laat Paralympiërs in meer topsportcentra sporten

D66 en CDA willen dat Paralympische  sporters in meer topsportcentra terecht kunnen om te sporten. D66-Kamerlid Antje Diertens: “Onze Paralympiërs leveren fantastische prestaties. Maar in Nederland hebben we meer uitstekende Paralympische sporters dan dat er trainingsplaatsen zijn. Ze kunnen nu enkel sporten op Sportcentrum Papendal. Terwijl sporters zonder beperking in topsportcentra door het hele land terecht kunnen.”

De twee partijen dienen vandaag bij het debat over sport een voorstel in voor meer trainingsplaatsen voor paralympische sporters. CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot: “Sport moet toegankelijk zijn voor iedereen en daarvoor moeten er voldoende trainingsplaatsen beschikbaar worden gesteld. Het kan niet zo zijn dat Paralympiërs maar op een gering aantal plekken terecht kunnen. Dat moet veranderen.”

Prestatie

Nederland telt tientallen Paralympische topsporters. Bij de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016 veroverde het Nederlandse team 62 medailles, goed voor een zevende plaats in het medailleklassement. “Ik wil van de minister weten of we onze Paralympische sporters meer plekken kunnen bieden. Zodat zij dezelfde kansen krijgen als collega-sporters. Ik weet van verschillende gemeenten, zoals Rotterdam, dat ze daar zeker voor open staan”, aldus Diertens. “Het maakt niet uit waar zij een plek krijgen. Ik wil dat iedere sporter die daar vanwege zijn of haar prestaties en talent recht op heeft, in een topsportcentrum terecht kan.”

Voorstel

D66 en CDA willen dat de minister samen met NOC*NSF, topsportcentra (CTO’s) en Paralympische sporters gaat kijken hoe het aanbod van trainingsplekken kan worden vergroot. Wat betreft de twee Kamerleden moet het aantal plaatsen in topsportcentra in evenwicht zijn met de vraag. Bruins Slot: “Met dit voorstel vragen we aandacht voor dit probleem, waarvoor snel een oplossing moet komen. Ik vertrouw erop dat de minister dit snel zal oppakken.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.