D66’er Renilde Huizenga: “Groei is niet per definitie iets positiefs”

Lijsttrekker pleit voor mensen met lef om te veranderen

Aflopen zondag 16 oktober waren Laurens Dassen (fractievoorzitter van Volt in de Tweede Kamer) en Renilde Huizenga (fractievoorzitter D66 Overijssel) te gast in het Diepenheimse cultuurcentrum Herberg De Pol. Daar vond ‘Politiek in de Pol’ plaats, een onafhankelijke en onpartijdige politieke talkshow die de komende maanden in het teken staat van de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart 2023. Presentator Hans Verbeek interviewde de twee politici over hun plannen, ideeën en uitdagingen.

Lijsttrekker Huizenga pakte als eerste partij uit Overijssel het podium. Ze profileerde zich niet alleen sterk op de belangrijke ‘groene’ D66-thema’s zoals natuur en een goede inrichting van de ruimte, maar hamerde ook op het belang van het verdwijnen van de polarisatie in de samenleving en politiek. In haar 1 minuut pitch sprak ze op een no-nonsense manier over een gezamenlijke aanpak van de inrichting van de ruimte. “Het gaat niet over links of rechts. We hebben creatieve mensen nodig met oplossingen voor de problemen die ook lef hebben. Om het oude vertrouwde los te laten en te gaan voor iets nieuws.” De fractievoorzitter doelde daarbij specifiek op samenwerking in het benutten van alle mogelijkheden die de uitputting van de aarde tegengaan. En het belang van een gezonde bodem, schoon water en gezonde lucht. “Groei is niet per definitie iets positiefs’, aldus de politica.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

In de afgelopen seizoenen is Politiek in de Pol uitgegroeid tot een groot succes, waarbij de politiek beter toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek.
De afgelopen jaren waren onder andere te gast: Caroline van der Plas, Pieter Omtzigt, Pieter Heerma, Ank Bijleveld, Sybrand Buma, Henk Kamp, Han ten Broeke, Ankie Broekers-Knol, Hans Wiegel, Rob Jetten, Tjeerd de Groot, Alexander Pechtold, Lilianne Ploumen, Lodewijk Asscher, Diederik Samsom, Sharon Dijksma, Agnes Jongerius, Malik Azmani, Annie Schreijer-Pierik en Arie Slob, alsmede een groot aantal provinciale en lokale politici.