D66 steunt de invoering van de Provinciaal Inpassing Plan (PIP) Bergvennen/ Brecklenkampseveld

De PIP is vandaag in meerderheid vastgesteld.

Vasthouden natuurambities

Over deze PIP is veel discussie gevoerd, vooraf in commissieverband, nu in de Staten. Vandaag is deze toch ingevoerd. D66 begrijpt dat met de huidige druk om de landbouwsector en de onzekerheden die voor de eigen bedrijfstoekomst bestaan, ingrepen op kavelniveau zwaar voelen voor boeren in het gebied. D66 blijft echter focus houden op het in standhouden van de natuur. Wij zijn immers als provincie verantwoordelijk om alles te doen wat wettelijk nodig is. De natuurdoelen moeten gehaald worden. D66 gaat op die ambities nu en in de toekomst niet inleveren.

Samen Werkt Beter

We hebben als Staten ooit bewust gekozen voor deze structuur, om te voorkomen dat wij als Staten tot op detailniveau zaken politiek gingen maken. Daar is ‘Samen Werkt Beter’ op ontstaan. Voor ons is dit dé manier om met partijen in het veld tot de best mogelijke PIP’s te komen.

Ondertussen is binnen dit gebied ook door veel Provinciale Statenleden grote betrokkenheid getoond. Er zijn veel infosessies geweest en ook wij waren enkele keren in het gebied om met belanghebbenden te spreken. Ook staat voor D66 vast dat er grote waardering is voor de bestuurlijke trekkers en de ambtelijke organisatie om ook deze PIP zover te brengen.

Het CDA verraste weer met een amendement dat niks helpt, veel ruis veroorzaakt bij de Statenvergadering en uiteindelijk de bijl zou zetten aan het verband ‘Samen werkt Beter’. We bleven dan ook tegen het amendement, ook na aanpassing. Uiteindelijk stemden 24 Statenleden tegen en 20 voor het amendement. Daarna vond de stemming over de PIP plaats; 34 Statenleden stemden voor.

Fijn dat deze PIP vandaag in meerderheid is vastgesteld. Zodat in de uitvoering nu met boeren en belanghebbenden tot op detailniveau afspraken kunnen worden gemaakt.