Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

zaterdag 8 februari 2014

Oud-presidentskandidaat Howard Dean inspireert D66-ers

Vrijdagavond vertrouwde hij de bezoekers van het congres al toe dat hij D66-er zou zijn, als hij in Nederland had gewoond. Zaterdag spreekt Howard Dean, voormalig gouverneur en presidentskandidaat van de Amerikaanse Democratische Partij, op het 99e D66-congres. Zijn twee belangrijkste boodschappen aan de leden van zijn favoriete Nederlandse partij? “Fix Europe, don’t brake it”  en “Get out the vote!”

“Fix Europe, don’t break it”

Dean is uitgenodigd om de D66-leden te inspireren in de aanloop naar de komende verkiezingen voor de gemeenteraad en het Europees Parlement. Dean:  ”De Europese Unie is essentieel, niet alleen voor Europeanen, maar voor iedereen in de wereld. Door de EU biedt Europa de beste werkomstandigheden en de beste bescherming voor consumenten. Hierdoor heeft de EU de lat voor andere landen hoger dan ooit gelegd. Want als landen niet aan deze eisen voldoen, kunnen ze niet naar de EU exporteren. En ja, Europa is zeker nog niet perfect. Er zijn bureaucratische problemen, er is meer transparantie noodzakelijk en de Europese vertegenwoordigers moeten direct gekozen worden. Maar dankzij de EU is er vrede, welvaart en worden er banen gecreeërdDoor open grenzen en mogelijkheden tot immigratie, blijft de EU voorop lopen in de wereld, en de lat hoger leggen voor iedereen. En dat is de waarheid.”

“Get out the vote!”

De grootste uitdaging bij de Gemeenteraadsverkiezingen is zorgen dat mensen de moeite nemen om te stemmen op 19 maart. Als oud-voorzitter van de Democratische Partij en presidentskandidaat in 2004 heeft Dean veel ervaring met opkomstbevordering. De belangrijkste tip? Zorg dat je overal bent, en focus op vrijwilligers. Dean: “Een politicus kan niet elke hand in het land schudden. Een groep vrijwilligers samen, kan dit wel. Zorg ervoor dat elke vrijwilliger 25 mensen in zijn of haar omgeving vijf keer spreekt, zodat ze de partij leren kennen. Vraag mensen hoe het met hen gaat, waar ze mee zitten en wat beter kan. En doe dit niet alleen in campagnetijd, maar blijf dit doen. Als je een goede permanente campagne voert, hoef je je in verkiezingstijd geen zorgen te maken.”

Meer gemeenten dan ooit

De Amerikaanse politicus speelde ook een rol bij het bepalen van de strategie voor de gemeenteraadsverkiezingen bij D66. Het Landelijk Bestuur heeft zich laten inspireren door Dean’s 50-State Strategy om ervoor te zorgen dat dit jaar meer mensen dan ooit op D66 kunnen stemmen. Hierbij wordt actief campagne gevoerd in alle staten, in plaats van alleen de swing states. Deze strategie was in 2006 erg succesvol en leidde tot een Democratische meerderheid in zowel Huis van Afgevaardigden als de Senaat. Het Landelijk Bestuur keek met deze strategie in het achterhoofd eens goed naar de kaart. In welke gemeenten zonder D66-afdeling is er bij de landelijke verkiezingen veel op D66 gestemd? Wonen er genoeg leden om een afdeling op te zetten en is er een grote afdeling in de buurt om hen op weg te helpen? Dat heeft succes. Dit jaar doet D66 in ruim 50 gemeenten meer mee dan vier jaar geleden. Volgens Dean is deze aanwezigheid in het hele land erg belangrijk: “Door een goede reputatie lokaal, kun je ook landelijke verkiezingen winnen.”