Bepaal welke mails jij ontvangt

vrijdag 2 juni 2017

Opinie: Met ontkennen feiten door Trump stopt klimaatverandering niet

Gisteren stapte President Trump van de Verenigde Staten definitief uit het Parijsakkoord. Een onverstandige beslissing, vindt Kamerlid Stientje van Veldhoven. Lees hier haar opiniestuk.

President Donald Trump van de Verenigde Staten heeft besloten om weg te kijken van de opwarming van de aarde en uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen. Een onverstandige beslissing. Wegkijken lost het klimaatprobleem niet op. Het zorgt er alleen voor dat Trump zichzelf en Amerika buitenspel zet. Het is nu aan Europa, China en India om het voortouw te nemen en ervoor te zorgen dat de klimaatdoelen van Parijs worden gehaald. Voor het algemeen belang, maar ook uit welbegrepen eigenbelang.

Kop in het zand

Eerder noemde president Donald Trump de opwarming van de aarde al een Chinees complot. En dat terwijl klimaatverandering overal ter wereld is te zien. Los van het smeltende poolijs en de verdwijnende gletsjers zorgt de opwarming van de aarde voor extreme droogte in Afrika en het Midden Oosten. Droogte en mislukkende oogsten versterken conflicten in een al instabiele regio. Dit kan grote vluchtelingenstromen in de regio en richting Europa tot gevolg hebben. In India en China gaan mensen met mondkapjes de straat op om te protesteren tegen de  extreme luchtvervuiling. En Nederlandse dijken moeten verder worden opgehoogd omdat de zeespiegel stijgt en het weer extremer wordt.

Door je kop in het zand te steken, veranderen deze feiten niet. Ook niet als je Donald Trump heet en president van Amerika bent. Dat Trump zich terugtrekt uit de afspraken in het klimaatakkoord van Parijs, is natuurlijk een terugslag.  Maar het klimaatakkoord begint niet en houdt ook zeker niet op bij de VS. Ruim 190 landen hebben het akkoord van Parijs getekend, waaronder ook landen als China en Rusland.  Niet omdat zij Greenpeace zo’n warm hart toe dragen. Zij tekenden in het algemeen belang, maar zeker ook uit welbegrepen eigenbelang.

Kortzichtig en krampachtig

Trumps kortzichtigheid zet allereerst de Amerikaanse economie op een flinke achterstand. Wie denkt dat het terugtrekken uit het klimaatverdrag van Parijs goed is voor de Amerikaanse economie komt bedrogen uit. Investeren in schone hernieuwbare energie is namelijk investeren in de nieuwe economie. Het zorgt voor innovatie en voor banen. Nu al werken er in de VS meer mensen in hernieuwbare energie dan in de olie- en gassector. En de mogelijkheden voor hernieuwbare energie in de VS zijn groot. In plaats van die kans te benutten, doet Trump zijn best om de kolenmijnen weer te heropenen. Wie daarin moet gaan investeren is onduidelijk. In de VS is gas veel goedkoper. En terwijl Trump wil investeren in kolen, heeft India bijna 14 gigawatt aan kolencentrales geschrapt. Ter vergelijking: dat staat ongeveer gelijk aan de uitstoot van het Verenigd Koninkrijk.  En China verscheurde zelfs de plannen voor 120 gigawatt aan nieuwe kolencentrales. Om de economie aan te jagen, zou Trump volgens Amerikaanse bedrijven en beleggers juist volop moeten kiezen voor “Parijs”. Meer dan duizend van hen ondertekenden dan ook een brief aan Trump waarin ze hem dringend verzoeken om niet uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen.

En nu vooruit!

Nu Amerika zich van het wereldtoneel terugtrekt, moet Europa samen met China en India het voortouw nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Samen met al die landen, regio’s, steden en bedrijven- ook in de VS- die de kansen van groene groei wél nu willen benutten. Daarmee zorgen we ervoor dat onze kinderen en kleinkinderen ook een schone en veilige toekomst hebben.

Nu is het moment.

Word nu lid