Blijf op de hoogte

vrijdag 11 augustus 2017

Kamerlid Tjeerd de Groot vraagt opheldering over fipronilcrisis

Het eierschandaal houdt Nederland deze zomer in de greep. Begin deze zomer bleek dat de schadelijke stof fipronil in een te hoge hoeveelheid in eieren zat na een melding hierover van de Belgische autoriteiten. De aanpak en communicatie van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) roepen veel vragen op. D66-Kamerlid Tjeerd de Groot stelde daarom samen met VVD, CDA en ChristenUnie schriftelijke vragen over fipronil in eieren aan de minister Schippers (Volksgezondheid).

De Groot: “Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat het voedsel dat ze eten veilig is. De sector is zelf verantwoordelijk voor voedselveiligheid en de NVWA moet daarop toezien. Het lijkt erop dat dit niet goed is gebeurd. Samen met andere partijen heeft D66 daarom om opheldering gevraagd.”

Vragen

Vorig jaar trok D66 al aan de bel, omdat de regering aangaf dat de NVWA onvoldoende toeziet op onze voedselveiligheid. “En ook nu zien we dat onze voedselautoriteit haar rol niet altijd goed vervult”, aldus De Groot. “Voor mensen is dit eierschandaal niet meer te volgen. Elke dag komen er nieuwe feiten op tafel over eieren en fipronil. Vooral de rommelige communicatie van de NVWA zorgt voor onzekerheid bij consumenten. Ook pluimveehouders worden hierdoor geraakt.”

Lessen voor de toekomst

De NVWA en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) doen nu grondig onderzoek naar hoe de eieren besmet hebben kunnen raken en de communicatie hierover. De Groot: “Ik wil vooral weten waarom het gebruik van fipronil niet uit reguliere controles is gebleken. Eén op de vijf bedrijven gebruikte het middel. Dat kun je toch niet over het hoofd zien?”

D66 wil ook naar de toekomst kijken. Nederlandse pluimveehouders schakelden eerder dan hun collega’s over op scharrel, waardoor zij een voorsprong in de markt hadden: veel consumenten kochten graag meer diervriendelijke Nederlandse eieren. De Groot: “We moeten deze crisis, hoe vervelend ook voor de betrokkenen, gebruiken om na te denken over de vraag hoe we de Nederlandse pluimveehouderij weer onderscheidend maken, vooral op de Duitse markt. D66 ziet daarbij vooral kansen voor nieuwe concepten zoals Kipster, waarbij dierenwelzijn en duurzaamheid op een vooruitstrevende manier door pluimveehouders in hun bedrijfsvoering wordt verwerkt. De toekomst van de sector zit in kringlooplandbouw, zodat Nederland weer vooroploopt in Europa en de wereld.”

De vragen van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, inclusief de antwoorden van de minister kunt u hier lezen.

Nu is het moment.

Word nu lid