Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 22 februari 2018

Niet op de rem maar vooruit met Europa

Morgen spreekt Rutte met Europese leiders over de toekomst van de Europese Unie. Dat moment moet Rutte aangrijpen om zich uit te spreken voor een aantal belangrijke progressieve hervormingen om Europa slagvaardiger te maken. D66 geeft Rutte voor de Europese top verbeteringen mee in het actieplan ‘Echte Europese Politiek’.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: “Het wordt tijd dat ook Nederland, naast Duitsland en Frankrijk, zijn stem laat horen. De EU is vaak te zwak, langzaam en inefficiënt. Hervormingen zijn nodig om het Europees Parlement krachtiger te maken en de Europese Commissie efficiënter. Nu is het moment, nu Frankrijk en Duitsland vooruit willen, om de EU sterker te maken. Rutte moet niet op de rem trappen, maar achter het stuur zitten en samen met Macron en Merkel vooruit.”

Europees Parlement: krachtiger met initiatiefrecht

In het actieplan stelt D66 onder meer voor dat het Europees Parlement initiatiefrecht moet krijgen. Europarlementariërs kunnen dan, net als in de Tweede Kamer, zelf wetsvoorstellen indienen. Een belangrijke verantwoordelijkheid die het Europees Parlement nu mist, aldus D66-Europarlementarier Sophie in ’t Veld. “Initiatiefwetten kunnen het beginstuk zijn van broodnodige vooruitgang.” Verhoeven: “In de Tweede Kamer waren belangrijke wetten zoals het verbod op kinderarbeid in 1874, vrouwenkiesrecht in 1919 tot het recenter aangenomen wetsvoorstel over Actieve Donorregistratie ook initiatiefwetten van het parlement.” Daarnaast wil D66 inzetten op Europese kieslijsten voor het Europees Parlement. Dit betekent dat Nederlanders straks ook op een Duitser of een Spanjaard kunnen stemmen, en andersom.

Europese Commissie: kleiner en met gekozen voorzitter

D66 wil ook dat de Europese commissie kleiner wordt: met 18 Commissarissen in plaats van 28, en dat de voorzitter wordt gekozen op dezelfde wijze zoals de premier in Nederland. De nummer één, de lijsttrekker, van de winnende partij van de verkiezingen wordt dan voorzitter van de Europese Commissie. Verhoeven: “Het selecteren van de voorzitter van de Europese Commissie is lang in achterkamertjes gebeurd. Zo kozen de regeringsleiders samen Barroso uit, zonder dat de Europese kiezer hier invloed op had. Met de verbeterde Spitzenkandidaten-procedure bij de benoeming van Juncker zijn we een stap vooruit gegaan. Uiteindelijk moet de voorzitter van de Europese Commissie gekozen kunnen worden door Europeanen, via de nummer één op de Europese kieslijsten.

Raad: minder veto’s en meer transparantie

Tenslotte wil D66 de Europese Unie bestuurbaarder maken door het vetorecht in te perken van de Raad van ministers. Nu kan één enkele lidstaat besluitvorming tegenhouden, terwijl alle andere 27 lidstaten wel voor zijn. Besluitvorming in de Europese Unie is daardoor te stroperig en te langzaam. Dat zagen we bijvoorbeeld tijdens de financiële- en de migratiecrisis: het lukte de EU niet daadkrachtig op te treden. D66 wil daarom dat meer voorstellen kunnen worden aangenomen met een meerderheid in de Raad van ministers. Ook pleit D66 voor veel meer transparantie. In ’t Veld maakt zich hier al lang hard voor: “Er heerst nog teveel een cultuur van geheimhouding. Alle stukken van de Raad moeten in principe openbaar zijn, tenzij er zwaarwegende belangen zijn dit niet te doen.”

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.