Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 7 december 2018

Op naar een Europese Magnitsky wet

Vandaag pleiten 45 parlementariërs uit 18 Europese lidstaten voor Europese Magnitsky wetgeving.  Lees hieronder de unieke, gezamenlijke oproep die D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma heeft geïnitieerd en vandaag in meer dan 18 Europese kranten staat.

Magnitsky wetgeving zorgt ervoor dat mensenrechtenschenders en corruptieplegers niet langer straffeloos blijven, maar dat ze de Europese Unie niet meer in kunnen komen en dat hun banktegoeden worden bevroren. Maandag komen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken bijeen om het Nederlandse voorstel te bespreken en erover te stemmen.

Op naar een Europese Magnitsky wet

Soms is een naam meer dan slechts een verzameling woorden. Dat is het geval bij Sergei Magnitsky. Zijn naam is wereldwijd synoniem aan de strijd tegen mensenrechtenschendingen. Zijn geloof in de rechtsstaat en zijn bereidheid zichzelf daarvoor op te offeren hebben mensenrechtenverdedigers in elke uithoek van de wereld geïnspireerd. De wetten die zijn naam dragen maken dat mensenrechtenschenders niet onbestraft blijven. Hun daden krijgen door zogenaamde “Magnitsky-wetgeving” serieuze consequenties.

De Russische advocaat Sergei Magnitsky werd op 37-jarige leeftijd vermoord als gevolg van zijn gevecht tegen de corruptie van de regering van Poetin. De wijze waarop de Russische overheid heeft geprobeerd zijn moord in de doofpot stoppen en daders te beschermen, betekende het startpunt van een wereldwijde strijd tegen straffeloosheid en corruptie.

Het belangrijkste wapenfeit van deze strijd zijn de Magnitsky wetten. Deze wetgeving zorgt ervoor dat we reisverboden kunnen opleggen aan mensenrechtenschenders en hun banktegoeden kunnen bevriezen. In de 21e eeuw worden mensenrechtenschendingen doorgaans gedreven door eigen financieel gewin. Mensensmokkelaars, corruptie plegende overheidsfunctionarissen en wapenhandelaars: het zijn verdienmodellen, waarbij het daders om het geld gaat. Door achter het geld van deze daders aan te gaan en hen te verbieden voet op Europese bodem te zetten, kunnen we eindelijke serieuze consequenties verbinden aan daden die anders straffeloos bleven. Zoals het nu gaat, kan het niet langer. Straffeloosheid lijkt soms de norm, of het nu gaat om de generaal in Myanmar die Rohingyas opjaagt, om wapenhandelaren die het wapenembargo tegen Zuid-Soedan negeren, om verkrachters in de Centraal-Afrikaanse Republiek of om de moordenaars van journalist Khashoggi uit Saoedi-Arabië.

Straffeloosheid van dergelijke misdaden tegen kunnen gaan is waarom Magnitsky wetten een wereldwijde inslag kennen. Mensenrechtenschenders in Saudi Arabië, Nicaragua, Zuid Soedan, Myanmar en andere landen worden op dit moment al geconfronteerd met Magnitsky-sancties uit zes landen: de VS, Canada, het VK, Estland, Letland en Litouwen.

Het is beschamend dat de Europese Unie nog niet in dit rijtje staat. We kunnen niet achterblijven. Wij moeten nu ook doorpakken en een Europese Magnitsky Wet aannemen. Deze zomer kwam minister Blok, op verzoek van D66 en CDA, met een concreet voorstel daartoe. Dat ligt nu ter overweging bij andere Europese partners en komt maandag ter stemming. De opzet behelst precies wat nu nodig is: de mogelijkheid om wereldwijd sancties op te leggen. Slechts één ding mist: de naam Magnitsky. De naam met wie het allemaal begon, de naam die zoveel meer betekent, staat nog niet boven dit voorstel. Waarom dat het geval is, blijft onduidelijk. Sommigen beweren dat de naam Magnitsky de benodigde unanieme goedkeuring voor dit soort voorstellen moeilijker zou maken. Sommige lidstaten zouden immers meer sympathie voor Poetin hebben dan andere. Wij geloven niet dat Europese lidstaten mensenrechtenwetgeving zullen vetoën, simpelweg vanwege een naam. Hoe de onderhandelingen ook aflopen, wij zullen het altijd de Europese Magnitsky wet noemen.

Maandag komen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken bijeen om het Nederlandse voorstel te bespreken en erover te stemmen. Dat Nederlandse voorstel verdient alle steun. Slecht één tegenstem kan al voldoende zijn om het hele voorstel te torpederen. Dat is waarom 45 parlementariërs uit 18 EU lidstaten onze overheden oproepen om de Europese positie als verdediger van mensenrechten en internationaal recht wereldwijd eer aan te doen. Dat is waarom we onze ministers vragen maandag vóór een Europese Magnitsky Wet te stemmen, die wereldwijd geldt. We roepen hen op straffeloosheid wereldwijd te bevechten. Een betere manier om de 70e verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens te vieren is er niet.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.