Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 22 februari 2017

Onze landbouw vanaf 2021, denk nu mee!

Veel boeren zijn dag en nacht aan het werk om ons voedsel te produceren. Met hun vakkennis weten Nederlandse boeren veel te produceren met relatief weinig grond en dieren. Tegelijkertijd zien we dat de grenzen van het milieu en de grens van wat we in de samenleving acceptabel vinden in zicht komen.

We moeten dus met een verse, nieuwe blik naar landbouw gaan kijken. Het verenigen met natuur en voedsel. Met klimaat en innovatie. En tegelijkertijd moeten de boeren een goede boterham kunnen verdienen.

Een belangrijke kans daarvoor is het nieuwe Europese landbouwbeleid (GLB). Dat geeft nu veel inkomenssubsidies om de oude manier van landbouw in stand te houden. Het staat vergroening en innovatie in de weg. Zo helpt het niemand vooruit: niet de boer, niet de consument en niet onze natuur. Dat wil D66 veranderen!

De gesprekken over hoe het nieuwe landbouwbeleid vanaf 2021 eruit moet komen te zien, komen nu op gang. Maar wie praten daarin mee? Dat zijn vooral de boeren zelf en enkele natuurorganisaties. De Europese Commissie vraagt weliswaar via internet om de mening van mensen, maar dit werkt erg omslachtig.

D66 wil dat iedereen kan meepraten en maakt het je daarom makkelijk! Klik hieronder aan wat u belangrijk vindt voor het nieuwe landbouwbeleid, en wij sturen het naar de Europese Commissie!