Blijf op de hoogte

woensdag 21 november 2018

Oefenterrein voor militairen ín Europa

Er moet een Europees oefenterrein komen waar militairen uit verschillende lidstaten gezamenlijk kunnen trainen. D66 wil dat het kabinet met een voorstel komt voor een gezamenlijk Europees Urban Warfare oefenterrein: een nagebouwd dorp waar echte simulatie oefeningen kunnen plaatsvinden, in Europa. Dat voorstel doet D66-Kamerlid Salima Belhaj bij de begrotingsbehandeling van Defensie.

Belhaj (D66): “Europa is groot genoeg voor een uitgebreid stedelijk oefenterrein waar onze eigen krijgsmacht kan trainen, alleen maar ook gezamenlijk met andere EU-lidstaten.”

Amerika

Tot nu toe trainen onderdelen van onze krijgsmacht voor bepaalde special force schietoefeningen doorgaans in het buitenland. Schietbanen in Nederland zijn (nog) niet zo uitgebreid als in de Verenigde Staten. Het trainen in de Verenigde Staten is erg kostbaar. Beter is wat D66 betreft om een geschikt oefenterrein ín Europa te hebben, waar EU-lidstaten samen kunnen trainen. Belhaj: “Het is gek dat onze eigen militairen naar Amerika moet uitwijken om daar een paar weken te trainen. Met een geschikt Europees oefenterrein kunnen krijgsmachten  van verschillende lidstaten gezamenlijk trainen. Cruciaal voor verdere Europese defensiesamenwerking.”

PESCO

Een Europees Urban Warfare oefenterrein waar lidstaten gezamenlijk mensen kunnen opleiden en waar geoefend kan worden, sluit ook aan bij PESCO. Dit zijn afspraken die 25 lidstaten met elkaar gemaakt hebben voor betere defensie samenwerking, voornamelijk over het opleiden van personeel en het gezamenlijk inkopen van materieel. Noodzakelijk vindt D66, omdat iedere lidstaat nu zijn eigen Krijgsmacht nog vormgeeft als een Zwitsers zakmes: alles moet erop zitten. Dat is niet alleen onbetaalbaar maar vooral ook inefficiënt. Belhaj: “Binnen Europa worden nu 29 verschillende typen schepen, 16 verschillende typen vliegtuigen en 19 verschillende typen tanks gebruikt. Met gezamenlijke inkoop is een besparing op Europees niveau mogelijk van 25 tot 100 miljard per jaar.”

Samen met EU-lidstaten trainen

Militairen oefenen al geregeld samen, zoals Nederlanders en Duitsers, maar dit moet volgens D66 op veel grotere schaal. Dat is goed voor de integratie van de verschillende Europese Krijgsmachten. Marietje Schaake, D66-Europarlementariër: “Samen trainen op Europees grondgebied, op bestaande basissen én op een nieuw stedelijk oefenterrein, zal onze militairen beter voorbereiden op de toekomst. Het is nu zaak dat de lidstaten zorgen voor snelle opvolging.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid