Geen thuis kunnen vinden? Stilstand.

Beeld: ConnyvS

Dit hoofdstuk omvat onze plannen voor wonen, duurzame mobiliteit, openbaar vervoer, auto- en vrachtvervoer en luchtvaart.

Dit gaat D66 doen

Het woningtekort raakt alle Noord-Hollanders. Teveel mensen in onze Provincie kunnen geen passende woning vinden. In steden stijgen de prijzen naar grote hoogtes, terwijl in dorpen veel starters geen eerste huis kunnen bemachtigen, door gebrekkige doorstroom.  De Provincie moet als ruimtelijk regisseur een belangrijke rol spelen in het oplossen van het woningtekort. Daarom wil D66 dat de Provincie meer regie naar zich toe trekt en de woningbouw zo versnelt. Daarnaast staat voor D66 de kwaliteit van wonen voorop. Zowel in een duurzame woning als een fijne leefomgeving met bijvoorbeeld groen dichtbij huis om van te genieten.

  • Bouwen voor de juiste doelgroep: bij nieuwe ontwikkelingen wordt eerst getoetst of de geplande ontwikkeling past bij de vraag.
  • Groen behouden: bij nieuwbouw, en er ruimte bij geven voor meer groene voorzieningen.
  • Binnenstedelijk bouwen: het is het uitgangspunt om het landschap en erfgoed te beschermen.
  • Duurzaam bouwen: nieuwe woningen zijn klimaatadaptief en tenminste energie-neutraal, maar liever energie-positief en met circulair materiaal gebouwd.
  • Fijn wonen: in de planning van woningbouw wordt rekening gehouden met sociale voorzieningen, zoals horeca en openbaar groen.
  • Passend wonen: prestatieafspraken met gemeenten om doorstroming te bevorderen.
  • Bereikbaar wonen: door vooral in te zetten op duurzame mobiliteit. Goede OV-verbindingen en fietsbereikbaarheid hebben daarom prioriteit voor D66. Zo houden we onze Provincie groen en de steden leefbaar.

Vraaggestuurd bouwen

D66 wil dat er bij nieuwe ontwikkelingen eerst goed getoetst wordt dat de geplande ontwikkeling past bij de vraag die er is. Appartementen, tussenwoningen of vrijstaande woningen? Een kritische blik vooraf, zodat met in acht neming van demografische veranderingen, passend en flexibel gebouwd wordt voor de juiste doelgroep op die locatie. Lokaal maatwerk en experimenten met nieuwe vormen van duurzame ontwikkeling van woningen, zoals o.a. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) en wooncoöperaties, stimuleren.

Wonen boven het Noordzeekanaalgebied

In de noordelijke gemeenten van Noord-Holland is geen sprake van een dusdanige bevolkingsgroei dat veel grootschalige woningbouw nodig is. Toch kunnen jongeren vaak geen woning vinden in hun eigen dorp. Daarom is doorstroming een belangrijk onderdeel van het oplossen van het woningtekort in Noord-Holland Noord.
D66 ziet veel kansen voor woningbouw rond de OV-knooppunten van Uitgeest, Heerhugowaard en Hoorn. In steden zoals bijvoorbeeld Alkmaar zien wij bovendien ruimte voor meer hoogbouw en verdichting. Naar voorbeeld van de ladder van duurzame verstedelijking, kan in sommige gemeenten bouwen buiten de bestaande dorpskernen of stadsgrenzen een noodzaak zijn. D66 wil dit alleen toestaan als nut en vraag worden aangetoond én rekening wordt gehouden met natuur(compensatie) en landschappelijke kwaliteit.
Daarnaast is er in Noord-Holland Noord en in gemeenten als Hollands Kroon behoefte aan woonarrangementen voor tijdelijke huisvesting van personeel in verband met de bouw van datacenters, de realisatie van projecten rond de Afsluitdijk en voor seizoenarbeiders in de agrarische sector. D66 blijft zich ook deze periode voor fatsoenlijke huisvesting van deze groep inzetten.

Wonen in de metropoolregio Amsterdam

De druk om woningen te bouwen in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) is groot. Van Hoofddorp tot Purmerend en van Haarlem tot de Gooi en Vechtstreek : de woningprijzen stijgen naar onbetaalbare hoogten. In de Metropoolregio liggen momenteel al plannen om op grote schaal woningen te realiseren. D66 wil dat de Provincie in afstemming met het rijk de regie voert voor de woningbouw in Noord-Holland en daarop toeziet.
In sommige delen van de omgeving rond Schiphol, is wonen niet mogelijk vanwege geluids- en milieunormen. Overlast en de onmogelijkheid te bouwen leidt tot leefbaarheidsproblemen in meerdere plekken rond de luchthaven en met name in de direct omgeving in plaatsen als Aalsmeer en Kudelstaart, Uithoorn, Rijsenhout en overige plekken in de Haarlemmermeer en Buitenveldert. Alsook in Castricum, Uitgeest en vele andere plekken in Noord-Holland. De leefbaarheid staat hier onder grote druk door het verdwijnen van essentiële voorzieningen zoals scholen en sportverenigingen en vermindering van de woningwaarde. Gelet op de klimaat- en stikstofcrisis in Nederland, acht D66 het niet verantwoord dat Schiphol verder groeit. Gereserveerde ruimtecontouren voor verdere groei van Schiphol moeten daarom verdwijnen. Waar dit niet mogelijk is, werkt de Provincie voor een uitzondering voor bijzondere woningen, zoals bijvoorbeeld extra geïsoleerde studentenwoningen.
Verder wil D66 op zoek naar een nieuwe balans tussen wonen en noodzakelijke economische bedrijvigheid. In de havengebieden en op bedrijventerreinen moet ruimte blijven voor economische activiteiten. Voor de klimaattransitie en circulaire economie en de opslag van waterstof moeten voldoende ruimte zijn. Bij de veiligheidsregels moet daar rekening mee worden gehouden (hogere risicocontouren) die noodzakelijk zijn voor de opslag van waterstof.

Starters, sociale huur en statushouders

Op dit moment kent Noord-Holland nog grote verschillen tussen gemeenten in het percentage sociale huurwoningen. We willen de volgende periode het gesprek aangaan met gemeenten die nog erg achterlopen. D66 is voorstander van minimaal 30% sociale woningbouw en meer middenhuur/koop. Daarnaast hebben de veiligheidsregio’s de opgave gekregen statushouders te huisvesten. D66 pleit voor een Provincie die scherp en eerlijk toeziet op het nakomen van deze afspraken. Van gelijke verdeling kan worden afgeweken wanneer grotere gemeenten vrijwillig een groter aandeel van de statushouders huisvesten.

Bouwen, en groen behouden

We kunnen in de woningvraag grotendeels voorzien binnen de steden en dorpen. Bouwen buiten het huidig stedelijk gebied is zodoende secundair. D66 wil daarom het kwetsbare open groene landschap van Noord-Holland behouden. Dit open landschap heeft Noord-Holland heel hard nodig voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en recreatie. Door het behoud van het groen in en om de stad, zorgt D66 ervoor dat iedere inwoner van Noord-Holland binnen tien minuten in het groen kan recreëren.
Echter, binnen de steden kan niet op alle plekken op korte termijn gebouwd worden. De Provincie biedt hulp aan gemeenten om bouwlocaties planologisch bouwklaar te maken en helpt gemeente procedures te versnellen, zodat de schop daadwerkelijk de grond in kan. Dit vereist investeringen, die de Provincie zal doen.
In veel centra in Noord-Holland staan winkelpanden en kerken leeg, terwijl er veel vraag is naar woningen in centra en kernen. De Provincie ondersteunt gemeenten bij de transformatie van winkels naar woningen, met kennis en middelen. Het programma Wonen voor Winkels zetten wij voort. Hiermee kunnen op termijn meer dan 20.000 woningen worden gerealiseerd. 

Duurzaam bouwen

Naast het uitgangspunt om mensen te laten wonen op een zelfgekozen plek, wil D66 ook dat ze in een toekomstbestendige woning wonen. Dat betekent dat de huizen in Noord-Holland bijdragen aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.
Voor alle nieuw gebouwde woningen in Noord-Holland moeten de uitgangspunten zijn: inzet op Circulair Bouwen, Nul-op-de-meter woningen, meer gebruik van bio-based materialen, inzet op Natuur-inclusief Bouwen, uitfasering van materialen met hoge CO2 en stikstofemissies en de introductie van het materialenpaspoort/materialendossier voor het hergebruik van (eind)sloopmaterialen en -producten. Om klimaatadaptief te bouwen moeten we in samenspraak met de waterschappen goed onze plannen tegen het licht houden en zo nodig aanpassen.

Groen wonen en bouwen, fijn wonen

We willen in Noord-Holland wonen in steden en dorpen die aangenaam en veiliger zijn voor de mens en de natuur. Tussen steden komt meer groen, in de steden en dorpen ook. Een gebrek aan groen veroorzaakt hittestress en gezondheidsproblemen. Door schaduw van bomen en groene daken blijft de stad koeler en daardoor blijven mensen gezonder en actiever. Ook leven we in balans met water. Daarnaast moet gewerkt worden aan een oplossing voor de ruimte die de auto in beslag neemt in de openbare ruimte.
Ruimte voor groen en blauw reguleert de temperatuur, maakt plaats voor dieren en vermindert de kans op wateroverlast. In de komende jaren moeten we de nieuwbouw en bestaande bouw daarop inrichten. De inrichting van de publieke ruimte moet integraal benaderd worden, zodat hitte-eilanden worden voorkomen. Bij de inrichting van de publieke ruimte speelt de impact van en op het klimaat een belangrijke rol.
De Provincie stimuleert innovatie om steden groener te maken. In het Masterplan Wonen wordt een verplichting opgenomen om bij (grootschalige) woningbouwprojecten een aantal hectares nieuw groen te realiseren ten behoeve van biodiversiteit en recreatie, en zo mogelijk aangevuld met bouwkundige voorzieningen.

Passend wonen

Regulering is op de woningmarkt minstens zo belangrijk als de bouw van nieuwe woningen. De gemiddelde Nederlander woont op meer vierkante meters dan mede-Europeanen. Bovendien groeit het gemiddelde aantal vierkante meters waarop de Nederlander woont de afgelopen decennia fors. Senioren blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen. Dat beperkt
de groeiende zorgkosten voor de samenleving, maar zorgt ook voor een gebrek aan vrijkomende eengezinswoningen. Daarom ondersteunt de Provincie kleinere gemeenten bij het realiseren van een groter aanbod aan aantrekkelijke seniorenwoningen zoals woonzorgcomplexen. Dat is niet alleen fijn voor senioren die een passende woning zoeken in hun dorp, maar ook goed voor starters met kinderen. De provincie wil ook harde resultaatafspraken maken over doorstroming met regio’s en gemeenten.

Bereikbaar wonen

Mobiliteit en wonen gaan hand in hand. Het is belangrijk dat Noord-Hollanders zo duurzaam, gemakkelijk en snel mogelijk naar het werk kunnen. Goede ontsluiting van woningbouw is essentieel voor de aantrekkingskracht van nieuwe woonlocaties. Hierbij staat voor D66 voorop dat de Provincie duurzaam vervoer prioriteit geeft. Er wordt ruimte ingecalculeerd voor OV verbindingen. De Provincie investeert verder in fietsverbindingen, specifiek in snelfietsroutes. 

Aantrekkelijk wonen

D66 wil het bijzonder provinciaal landschap als beschermingsregime behouden. De totale kwaliteit en omvang van dit landschap mag niet achteruit gaan. Het zorgt ervoor dat wij in Noord-Holland aantrekkelijk kunnen wonen. De ARO (adviescommissie ruimtelijke kwaliteit) en de PARK (provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit) blijven bestaan. Zij spelen een belangrijke onafhankelijke rol bij het toetsen van ruimtelijke plannen en daarmee bij het behouden en versterken van ons landschap.