Spreektekst Bestuursrapportage

Statenzaal - Beeld: Griffie Noord-Brabant

Kinderboekenweek

Voorzitter,

Terwijl wij hier de Burap bespreken, wat toch een aardig boekwerk is, staan er deze week andere boeken in het zonnetje. Het zal u niet ontgaan zijn; het is deze week Kinderboekenweek. Mijn collega verwees er vanmorgen ook al naar.

De Kinderboekenweek stimuleert het lezen, en dat is hard nodig want de leesvaardigheid bij kinderen gaat steeds verder achteruit. Maar bovenal wil de Kinderboekenweek laten zien hoeveel plezier kinderen kunnen beleven aan het lezen van een boek. Vorig jaar was het thema “worden wat je wilt”.  Het zou mooi zijn als kinderen daarmee nieuwsgierig zijn gemaakt naar de beroepen van de toekomst.

Gi-ga-groen

Het thema van dit jaar is Gi-ga-groen. Dit sluit helemaal aan bij het beleidskader Natuur dat we zojuist besproken hebben en bij de groene stoplichten in de Burap. Doordat er nu ook bij de onderdelen die op groen staan een korte toelichting staat, is de informatie beter geworden. Hierdoor is het aantal pagina’s fors, maar als dit meer inzicht geeft, dan zijn wij daar als D66 blij mee. Zeker ook omdat wij voorstander zijn van duidelijk communiceren en het liefst in klare taal.

Hoe groen is groen?

Bij ruim 75% van de Burap staan de stoplichten op groen. In deze tijd is dat op zich een mooie prestatie. Maar is dat ook wel zo? We stellen deze vraag omdat het anders wordt ervaren. Want als er staat geen enkel rood stoplicht  in het programma Water en Bodem. Terwijl in alle rapporten hierover duidelijk de alarmbellen rinkelen. Of bij het OV-aanbod? Door een beperkter aanbod van het openbaar vervoer, komen er minder reizigers en komt het OV in een neerwaartse spiraal terecht. En dat ervaren deze reiziger als rood. Dus hoe groen zouden de stoplichten in de Burap nu eigenlijk echt zijn?

Groen moet echt groen zijn

Naar aanleiding van de jaarstukken 2021 is er een wijziging doorgevoerd. Beleidsdoelen zijn naar beneden bijgesteld, om te voorkomen dat onderbesteding gerapporteerd moest worden. En dat baart ons zorgen. Want wat eerst misschien oranje was, of zelfs rood, is toch nog groen geworden.

In de argumentatie bij de oranje of rode stoplichten staat steeds benoemd waarom iets niet gelukt is. Terwijl wij liefst willen horen wat het college gaat doen om de doelen wél te halen. We willen graag  positieve ambitie ervaren.

Gi-ga-groen is het mooie thema van de Kinderboekenweek. En dat moet ook van toepassing zijn op Brabant. Het streven van het college zou in ieder geval Gi-ga-groen moeten zijn.

Ik wens iedereen een mooie Kinderboekenweek toe!