Janneke van Kessel MSc

• Budel
  • Maarheze
  • Zij/haar

Als een echte vakvrouw zet Janneke zich in voor een gezond en duurzaam Brabant. Ze wil dat onze provincie klaar is om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden. Om dit te bereiken laat ze in het steeds meer verharde debat graag een constructief en wetenschappelijk onderbouwd tegengeluid horen. Verder is ze als vicevoorzitter en secretaris een van de drijvende krachten binnen de fractie.

Motivatie

Ik zet me graag in voor een gezonde en duurzame toekomst van Brabant zodat ook onze kinderen in de toekomst nog kunnen genieten van al het moois dat de Brabantse natuur ons te bieden heeft. Hiervoor hebben we bescherming van onze kwetsbare natuurgebieden nodig en schone lucht om de gezondheid van de inwoners van Brabant te kunnen waarborgen.

Onze natuur staat onder druk van veel verschillende invloeden en verdient onze bescherming. Klimaatverandering, uitstoot van schadelijke stoffen door industrie en veehouderij vormen een bedreiging voor een gezonde leefomgeving. Als Statenlid probeer ik ervoor te waken dat er bij beleidsbeslissingen, naast economische ontwikkelingen, ook de belangen van onze natuur en een gezonde leefomgeving voldoende worden meegewogen en geborgd.

Lievelingsplek in Noord-Brabant

Wandelen in natuurgebied de Pan en de Leenderbossen omdat je hier heerlijk kan genieten van de rust en ontspannen in de natuur. Vooral als de heide in bloei is kan je hier ook schitterende foto’s maken.

Welke kansen zie jij voor de provincie?

Brabant is volop in ontwikkeling en een hele dynamische provincie. We kunnen koploper zijn op verschillende gebieden en een voorbeeld vormen voor andere provincies en landen.

Wat zijn drie zaken die jij als Statenlid wil veranderen?

• Minder vervuilingsdruk op natuurgebieden, uitstoot vermindering schadelijke stoffen.
  • Verbetering van de luchtkwaliteit in Brabant.
  • Een provincie die klaar is om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden.

Wat betekent D66 voor jou?

• Het tegengeluid laten horen in de steeds meer verharde dialoog van de politiek (tegengaan van rechts-extremisme).
  • Verdraagzaamheid en mensen vrijlaten en respecteren voor wie ze zijn.
  • Vrij kunnen zijn wie je bent.
  • Voor een duurzame gezonde toekomst voor iedereen.

Wat is je favoriete boek?

Haagse Hakken van Neeke Eysbroek. Dit boek laat zien wat we de afgelopen eeuw bereikt hebben met vrouwen in de politiek. Het staat vol met inspirerende interviews van vrouwelijke politici die de afgelopen halve eeuw de Nederlandse politiek bestormden. Van Hedy d’Ancona tot Els Borst.

Wat is je laatst bezochte culturele event?

Nog niet zo lang geleden ben ik met mijn kinderen naar Motion Imagination Experience in Eindhoven en het Oertijdmusem in Boxtel geweest. Ik vind het heerlijk om te zien hoe deze plekken kinderen inspireren en doen verwonderen.