Blijf op de hoogte

donderdag 24 mei 2018

Met noodmaatregel meer huizen met middenhuur

D66 Tweede Kamerlid Jessica van Eijs en CDA-Kamerlid Erik Ronnes willen dat ook leraren en agenten een betaalbaar huis hebben. Zeker in steden waar de woningmarkt overspannen is, vallen mensen met een middeninkomen nu tussen wal en schip. Vaak kunnen of willen zij geen huis kopen. Tegelijkertijd verdienen ze teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.

Van Eijs: “Er zijn zo weinig huizen met een middenhuur, dat er in sommige steden bijna om gevochten wordt. Ondertussen stijgen de huren de pan uit. Wanneer politieagentes, verplegers en leraren hun huur hebben betaald, houden ze vaak weinig geld over voor andere zaken. Daar moeten we wat aan doen.” Daarom willen D66 en CDA dat in gemeenten waar een groot tekort is aan woningen met een huur tussen 700 en 1000 euro extreme huurstijgingen kunnen worden tegengegaan. De schattingen met betrekking tot het tekort aan huizen met een middenhuur lopen uiteen van 60.000 tot 200.000 huizen. Ronnes: “Nu is het zo dat gewone gezinnen en hardwerkende Nederlanders de steden worden uitgejaagd, simpelweg omdat er geen beschikbare woningen te vinden zijn. Die situatie moet echt veranderen. Een volledig gereguleerde huur in het middensegment is een brug te ver, maar een noodknop lijkt op dit moment echt noodzakelijk.”

Tijdelijke noodknop

In gemeenten waar een groot tekort is aan betaalbare woningen, stijgen de huurprijzen de pan uit. Woningen die niet meer onder de sociale huur vallen, kunnen dan opeens enorm duur worden. Dan zijn er geen beschikbare woningen over met een huur tussen 700 en 1000 euro. Van Eijs: “Er moeten meer huizen met een middenhuur bijgebouwd worden. Lokale D66-afdelingen maken daar werk van in hun collegeakkoorden. Maar het is een feit dat het nog even duurt totdat die huizen daadwerkelijk gebouwd zijn. Daar kunnen we niet op wachten, want mensen komen nu in de knel.” De noodknop is een van de maatregelen die Rob van Gijzel, voorzitter van de Samenwerkingstafel middenhuur, had voorgesteld. Ronnes: “Met dit voorstel kunnen door gemeenten op korte termijn extreme huurstijgingen een halt worden toegeroepen. Dit sluit aan op eerdere maatregelen die zijn voorgesteld in het Woonmanifest van het CDA.”

Maatwerk per gemeente

Onder andere huurders, bouwers, ontwikkelaars en gemeente komen bij de lokale samenwerkingstafels bij elkaar om afspraken te maken over meer huizen met een middenhuur. Het geldt voor bestaande en nieuwbouw middenhuurwoningen in steden waar de druk op de woningmarkt groot is en het stadsbestuur mee wil doen. Per gemeente verschilt waar behoefte aan is. Wanneer gemeenten in samenspraak met de lokale spelers op de woningmarkt tijdelijk de noodknop kunnen gebruiken, kunnen ondertussen woningen met een middenhuur worden bijgebouwd. De tijdelijke maatregel kan vervolgens weer worden ingetrokken.

Ruimte, wonen en mobiliteit

D66 wil vooruit, ook als het gaat om de inrichting van ons land. Een nieuw evenwicht bij het inrichten van de omgeving met ruimte voor groei, zorg voor groen, een hoogwaardig openbaar vervoer en een gezonde en goed werkende woningmarkt. De weilanden in het Groene Hart en de bossen op de Veluwe koesteren we en thuiswerken en buiten de spits reizen stimuleren we.

Nu is het moment.

Word nu lid