Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

vrijdag 20 februari 2015

Nieuwe rechtsvorm voor innovatieve jonge bedrijven

D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleit voor de Startup-bv, een speciale rechtsvorm van twee jaar voor jonge, innovatieve bedrijven. Startups zijn steeds belangrijker voor de economische groei en werkgelegenheid in Nederland.

Startup-bv

Dankzij de Startup-bv kunnen jonge innovatieve bedrijven hun tijd en geld inzetten op het laten groeien van het bedrijf. Zo moeten zij onder andere standaard aanspraak kunnen maken op de zogenaamde speur- en ontwikkelingverklaring, waarmee de loonkosten, investeringskosten en eventuele winstbelasting worden verlaagd. Verder krijgen startups meer flexibiliteit op het gebied van tijdelijke contracten. Verhoeven: “Juist in de eerste twee jaar telt elke cent en hebben deze innovatieve jonge bedrijven ondersteuning nodig. Daardoor kunnen zij zich volop concentreren op innoveren en worden zij zo weinig mogelijk gehinderd door regels. Daarmee wordt de doorgroei van innovatieve en potentieel succesvolle jonge bedrijven bevorderd. Dat is goed voor de werkgelegenheid en voor het innovatieve investeringsklimaat in Nederland.”

Aparte rechtsvorm

Met de Startup-bv worden startups geholpen in de beginfase van de onderneming. Zij krijgen een aantal vrijstellingen, zodat zij hun kapitaal maximaal kunnen inzetten op het ontwikkelen van hun concept en doorgroei. Verhoeven: “Nederland zou het eerste land ter wereld kunnen zijn met een aparte rechtsvorm voor startups. De jonge, innovatieve bedrijven van vandaag, zijn de multinationals van de toekomst. Bedrijven als Google, Facebook en Twitter zijn allemaal begonnen in een studentenkamer, met hulp van de Amerikaanse overheid.” Bij het ontwikkelen van het plan voor de Startup-bv heeft D66 gesprekken gevoerd met startups om te vernemen wat hun concrete knelpunten waren.

Kenmerken Startup-bv:

De Startup-bv is een tijdelijk rechtsvorm van 2 jaar waarmee startups gebruik kunnen maken van de volgende uitzonderingen:

• Automatisch een S&O-verklaring en daarmee toegang tot de WBSO, RDA en innovatiebox (lagere loon- en investeringskosten en lagere winstbelasting)
  • Geen werkgeverspremie over de eerste werknemer
  • Geen jaarrekening inleveren en dus geen accountantskosten
  • Geen gebruikelijkloonregeling
  • Meer flexibiliteit tijdelijke contracten
  • Investeren in een Startup-bv wordt fiscaal aantrekkelijk

Groei

Om te beginnen is de Startup-bv toegankelijk voor startups die zijn aangesloten bij organisaties die startende innovatieve bedrijven selecteren en vervolgens ondersteunen en helpen bij het realiseren van groei. Dat zijn de zogenaamde incubators en acceleratoren. Ook startups die worden gefinancierd door erkende ‘business angels’ kunnen gebruik maken van de Startup-bv. Business angels zijn ondernemers die actief hun geld en kennis investeren in jonge, innovatieve en potentieel snelgroeiende bedrijven.

Meer informatie? Lees hier verder.

Afbeelding: Heisenberg Media