Blijf op de hoogte

maandag 11 september 2017

Nieuw boek Sophie in ’t Veld: Een Europees ID

Op dinsdag 19 september verschijnt het nieuwe boek van Europarlementariër Sophie in ’t Veld Een Europees IDHet boek gaat over de politieke arena waarin de Europese waardengemeenschap gestalte krijgt. ‘Een Europees ID’ is online te bestellen.

In het tijdperk van Trump, Brexit, Google, terrorisme en vluchtelingenstromen gaat politiek steeds vaker over identiteit. De vertrouwde sociale en politieke orde wordt razendsnel en ingrijpend door elkaar geschud. In die turbulentie zoeken mensen houvast in nationale symboliek. Maar Europa is al veel meer onderdeel van onze identiteit dan we denken.

Europese politiek gaat over waarden en morele keuzes. Racisme op het internet: vrijheid van meningsuiting of strafbare hatespeech? Kunnen vluchtelingenkinderen in detentie met hun ouders? Mag EU-subsidie voor stamcelonderzoek? Deze vragen lenen zich niet voor technocratische onderhandelingen tussen nationale regeringen.

Ironisch genoeg erkennen juist anti-EU-partijen Europa allang als waardegemeenschap. Ze kiezen bewust de EU als platform voor hun nationalistische, xenofobe, reactionaire agenda. Hoog tijd dat ook de andere stemmen zich laten horen. Europese waarden zijn de waarborg voor onze manier van leven. Europa staat voor pluralisme, vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Dat is wie we zijn.

Als Europarlementariër geeft Sophie in ’t Veld graag een inkijkje in de politieke arena waar de Europese waardegemeenschap gestalte krijgt.

Boekpresentatie

Op zaterdag 23 september zal Een Europees ID gepresenteerd worden. Meer informatie over de boekpresentatie is hier te vinden.

Nu is het moment.

Word nu lid