Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Nederlanders in het buitenland

D66 is een internationale partij. D66 maakt zich sterk voor de positie van Nederlanders in het buitenland.

Er wonen ongeveer een miljoen Nederlanders tijdelijk of permanent over de grens. Wij willen dat er structurele aandacht is voor hun belangen en hun betrokkenheid bij Nederland. D66 zet zich op de volgende manieren in voor Nederlanders die in het buitenland wonen:

– D66 wil de wet nationaliteitsrecht moderniseren. De huidige wetgeving zorgt bijvoorbeeld bij veel in het buitenland wonende Nederlanders voor problemen. Zij kunnen, zonder dat ze daarvan op de hoogte gesteld worden, de Nederlandse nationaliteit verliezen. Terugkeer naar Nederland wordt hierdoor bemoeilijkt. D66 wil dat Nederlanders in het buitenland niet automatisch het Nederlanderschap verliezen, zoals momenteel voorkomt.

– D66 wil dat het makkelijker wordt voor mensen om een DigiD aan te vragen in het buitenland. Dat is nu vaak erg lastig en het is lang niet voor iedereen weggelegd om fysiek naar Nederland af te reizen. Terwijl mensen hun DigiD nodig hebben voor allerlei overheidszaken. D66 wil dat het mogelijk wordt om de DigiD elektronisch aan te vragen.

– D66 maakt het makkelijker voor Nederlanders in het buitenland om deel te nemen aan verkiezingen waarvoor zij stemgerechtigd zijn. Hierbij kijken we actief naar het vereenvoudigen van de huidige procedure en houden we technologische ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

– Nederlandse studenten in het buitenland vormen een bijzonder onderdeel van onze toekomstige economie. De internationalisering van Nederlandse studenten wordt echter teruggehouden. Ze worden geconfronteerd met inflexibele studiefinanciering, een te laag leenplafond voor studies in het buitenland, en een gebrek aan internationale beurzen. D66 pakt deze barrières zo snel mogelijk aan.

– Nederlanders die wonen of werken in het buitenland zijn onze ambassadeurs. D66 wil dat zij betere ondersteuning krijgen om het onderwijs voor hun kinderen te organiseren.

– Wat D66 betreft komt er meer geld beschikbaar voor internationale samenwerking en gaan we dit budget effectiever besteden. Bijvoorbeeld door te investeren in het opbouwen en beschikbaar stellen van de kennis die Nederland beroemd heeft gemaakt in de wereld, zoals watermanagement, landbouw en voedselzekerheid en internationaal recht.

Meer informatie over de de regio D66 Buitenland

D66 heeft afdelingen in Berlijn, België, Luxemburg, Londen en New York. Daarnaast bestaat de regio Buitenland.

Laatst gewijzigd op 17 januari 2018