Blijf op de hoogte

dinsdag 18 november 2014

Nederland weer leider in homorechten

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma roept minister Koenders op om Nederland wereldwijd weer leidend te maken als voorvechter van rechten voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT).

Om dit te bereiken dient D66 bij de begrotingsbehandeling van Buitenlandse Zaken een initiatiefnota in met negen concrete punten ter verbetering van de rechten voor LHBT’ers overal ter wereld. Sjoerdsma; “In 2014 is pijnlijk duidelijk geworden dat er nog veel moet gebeuren als het gaat om rechten voor de LHBT’ers. Zo werd in Rusland de anti-homowet aangenomen die homopropaganda verbiedt en in Oeganda wordt er weer een wet voorbereid die een levenslange gevangenisstraf stelt op homoseksualiteit. Er is nog veel te doen, zowel dicht bij huis als verder weg.”

Homohuwelijk

Een van de voorstellen die D66 doet is het erkennen van het homohuwelijk in alle EU-lidstaten. Nu is het zo dat als je als Nederlands getrouwd homostel in bijvoorbeeld Griekenland gaat wonen, je huwelijk niet langer erkend wordt. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Overlijdt bijvoorbeeld één van de twee, dan kan de ander geen aanspraak maken op de erfenis. Sjoerdsma; “In Nederland is het homohuwelijk allang de gewoonste zaak ter wereld, maar in landen dichtbij niet. Een in Nederland gesloten huwelijk tussen twee personen van gelijk geslacht zou ook in andere EU-lidstaten erkend moeten worden.”

Trouwtoerisme

D66 wil dat het kabinet het voor buitenlandse stellen mogelijk maakt om in Nederland te trouwen. Nu kan dit alleen indien minimaal één van de aanstaande echtgenoten de Nederlandse nationaliteit heeft of in Nederland woont. Met dit voorstel wordt het ook mogelijk voor LHBT-stellen om te trouwen als dat in het eigen land niet mag. Sjoerdsma; “Waarom zou je als buitenlander, homoseksueel of hetero, niet kunnen trouwen in Nederland? Een simpele wetswijziging zou dit mogelijk maken. Hiermee bezorg je mensen die in eigen land niet mogen trouwen de kans om hun liefde officieel te vieren, en is het ook nog eens goed voor het toerisme naar Nederland. Zo wordt Nederland echt Gay Capital of the World.”

Ondersteun LHBT-activisten

LHBT-activisten zetten zich overal ter wereld in voor rechten van LHBT’ers. Vaak met gevaar voor eigen leven. Sjoerdsma; “Juist LHBT-activisten die in het land zelf de acceptatie van homoseksualiteit proberen te bevorderen kunnen verandering teweeg brengen. Zij kunnen hun doelen bereiken van binnenuit, dat gaat gemakkelijker dan vanuit Nederland. Ambassades kunnen een grotere rol spelen, soms alleen al door het beschikbaar stellen van ruimte.”

Kandidaatssteden sportevenementen

D66 wil dat landen die mensenrechten schenden niet langer grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK voetbal krijgen toegewezen. Sjoerdsma; “Het IOC onderschrijft het belang van mensenrechten, maar in de praktijk wordt er onvoldoende naar gekeken. Zo vonden de laatste Olympische Spelen in Rusland plaats nadat de omstreden homowet werd ingevoerd. En in 2018 mag Rusland gewoon het WK voetbal organiseren. D66 vindt dit ongepast en zou graag zien dat juist organisaties als het IOC en de FIFA hun invloed aanwenden om mensenrechten te verbeteren.

Nu is het moment.

Word nu lid