Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 20 januari 2016

Nederland moet Europa sterker maken

D66-Fractievoorzitter in het Europees Parlement Sophie in ’t Veld heeft premier Rutte vandaag opgeroepen meer te doen dan alleen zes maanden op de winkel passen tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie.

In ’t Veld: “Rutte zegt resultaten te willen leveren, en daarvoor krijgt hij de volle steun van D66 en de Europese liberale fractie. Verdiepen van de interne markt juichen wij toe. Maar dat is niet genoeg. Nederland heeft de verantwoordelijkheid Europa sterker uit dit voorzitterschap te laten komen. Daarvoor zijn ingrijpende hervormingen nodig, niet alleen cosmetische veranderingetjes”.

Grote uitdagingen

Europa heeft leiderschap nodig om de vluchtelingencrisis aan te kunnen en de referenda te winnen die in verschillende lidstaten plaatsvinden het komend half jaar. “D66 rekent er op dat het Nederlands voorzitterschap, bij monde van premier Rutte en zijn kabinet, alles uit de kast haalt om de steun van de Europese bevolking te winnen. We kunnen ons geen ‘nee’ tegen het associatieakkoord met Oekraïne veroorloven. De verwachtingen voor Nederland zijn hoog, er staat te veel op het spel om enkel de boel draaiende te houden en geen leiderschap te tonen,” aldus In ’t Veld.

Hervorm Europese begroting

Na veel druk van D66 in de Tweede Kamer organiseert het kabinet volgende week een conferentie over het herzien van de Europese meerjarenbegroting (MFK). D66 pleit al jaren voor een flexibele en transparante begroting met directe financiering. “Er gaan geruchten dat vanwege het Brexit-referendum de plannen voor het herzien van de begroting de ijskast in gaan. Dat is onacceptabel. Europa mag zich niet laten gijzelen door een land. Rutte moet alles op alles zetten om de weg vrij te maken voor die broodnodige en radicale hervorming van de Europese begroting”, aldus D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven.