Blijf op de hoogte

maandag 31 augustus 2015

Nationale politie mag geen financiële puinhoop worden

D66-Kamerlid Magda Berndsen wil zo snel mogelijk in debat met minister van der Steur (VVD, Veiligheid en Justitie) over de nationale politie. De vorming hiervan gaat langer duren en kost twee keer zo veel geld.

Berndsen: “Het paradepaardje van de VVD, de Nationale Politie, gaat op alle fronten verkeerd. Dit is voor D66 geen verrassing, maar de VVD-fractie heeft eerder nooit in willen grijpen. De VVD heeft altijd grote woorden over veiligheid gehad, maar leverde niet. Dat de minister dit nu wel inziet is goed, maar de problemen zijn enorm. Er rust een zware taak op zijn schouders om de belofte nu wel waar te maken.”

Twee keer zo duur

De vorming van de Nationale Politie gaat twee keer zoveel geld kosten. Het budget gaat van 230 miljoen euro naar 460 miljoen euro, maar moet uit eigen politiemiddelen komen. Hoe de minister dit precies gaat oplossen wordt pas op Prinsjesdag duidelijk. Ook belooft de minister dat dit niet ten koste gaat van capaciteit. Berndsen: “Het kabinet moet er voor zorgen dat deze beloftes geen loze beloftes worden. Van der Steur kampt met meer financiële tegenvallers die een oplossing vereisen. Ik vrees voor boekhoudkundige trucs die de problemen alleen maar vooruitschuiven.”

Rob Jetten

Hi,