Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

maandag 12 november 2018

Uitvaartwet moet aansluiten op deze tijd

D66 vindt dat de uitvaartwet meer eigentijds moet worden en doet 14 voorstellen.

Kamerlid Den Boer: “D66 wil dat er voor iedereen een waardig afscheid is, dat recht doet aan het leven dat iemand heeft geleid, en dat voor nabestaanden troost biedt. Dit betekent dat er een uitvaartwet moet komen met voldoende keuzevrijheid. Daarom doen wij concrete voorstellen om de wet te moderniseren. Op dit moment is de uitvaartwet verouderd.”

As mengen

Veel mensen geven aan dat zij de as van twee geliefden willen vermengen om samen te bewaren of uit te strooien, bijvoorbeeld van de vader en de moeder. De vermenging van as is nu voor de wet officieel niet toegestaan en D66 wil daar verandering in brengen.

Begraven na 20 uur

In de wet staat dat begraving of crematie niet eerder kan dan 36 uur na het overlijden. Binnen de Joodse en de Islamitische traditie is het de gewoonte om zo snel mogelijk na de dood te begraven. D66 wil dat het voor alle veelvoorkomende religies in Nederland mogelijk is om het geloof te praktiseren, zonder dat daar speciale procedures voor aangevraagd moeten worden. Daarom stelt Den Boer voor om de termijn van 36 uur te verkorten tot 20 uur.

As direct meenemen

D66 wil dat nabestaanden de as sneller na de crematie mee kunnen nemen. Veel nabestaanden geven aan dat zij het prettig zouden vinden om het afscheid van een dierbare op één dag te laten plaatsvinden. Op dit moment moet de asbus minimaal 30 dagen bij het crematorium blijven. Den Boer vindt dat nabestaanden de as dezelfde dag nog mee moeten kunnen nemen.

Wil je alle veertien voorstellen lezen? Klik dan hier.

Rechtsstaat & democratie

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.