Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

maandag 20 juli 2015

Ministerie Veiligheid en Justitie moet terug naar reële proporties

In NRC van vandaag geeft D66-Kamerlid Magda Berndsen in een opinieartikel aan dat ontvlechting van het veel te machtig geworden ministerie van Veiligheid en Justitie een topprioriteit is.

NRC legde in het artikel De 7 plagen van het ministerie van Veiligheid en Justitie (9 juli) haarfijn bloot dat er wel erg veel mis gaat en mis is bij onze bewaker van de rechtsstaat. Dat dit ministerie inmiddels als een uit de krachten gegroeid hert in de koplampen kijkt, is het resultaat van politieke overmoed en misplaatste stoerheid van de kabinetten Rutte I en II. De politieke keuze om het departement buiten proportie te organiseren ondermijnt de bestuurlijke aansturing, de justitiële slagkracht en het functioneren van de rechtsstaat. Het ministerie moet teruggebracht worden tot reële proporties en daarom moet een volgend kabinet Veiligheid weer van Justitie scheiden.

Lees het gehele artikel op de website van NRC.