Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 26 november 2015

MBO in de steek gelaten door minister van Onderwijs

D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen heeft geen goed woord over voor het voorstel van minister Bussemaker voor de ROC’s: “De minister leeft in een papieren werkelijkheid.

De minister maakt op papier de scholen kleiner, maar voor de studenten verandert er helemaal niks. Als een ROC als een grootschalige leerfabriek wordt ervaren, dan heeft dat twee oorzaken: Het schoolgebouw is te groot en er is geen of weinig persoonlijke aandacht van docenten voor leerlingen. De echte oorzaken pakt de minister niet aan. De echte oplossing is investeren in de kwaliteit van docenten, leidinggevenden en bestuurders en in kleinere scholen.”

Papieren oplossing

Van Meenen: “De minister stelt dat er meer aandacht komt voor individuele leerlingen door op papier de bestuursverantwoordelijkheden te verschuiven en vager te maken. Zo werkt het niet. De kwaliteit van het onderwijs staat of valt bij de kwaliteit van docenten. Daar voelt een leerling zich bij thuis. De echte oplossing voor beter onderwijs is dat docenten meer tijd en ruimte voor intensieve begeleiding van individuele studenten hebben. Daar kiest de minister echter niet voor.”

Maakbaarheidsdenken

De organisatorische opdeling in herkenbare scholen en opleidingen bestaat al lang. Overigens blijkt volgens de mbo-raad de gemiddelde grootte van een mbo-locatie 700 studenten te zijn. De minister maakt op papier de scholen kleiner, maar daar merkt de student niks van. Van Meenen: “Het is niks nieuws dat de minister voorstelt. Dit is maakbaarheidsdenken in de puurste vorm. Als de schoolgebouwen te groot zijn, dan moet je investeren in kleinere gebouwen, niet met papieren schuiven.” Door kleinere nieuwbouwprojecten worden ook de risico’s voor ROC’s beheersbaarder.

Falende bestuurders ontslaan

De problemen bij Amarantis en het ROC Leiden zijn ontstaan door bestuurlijk falen. Zulke bestuurders moeten niet kunnen blijven zitten. Van Meenen: “D66 wil dat bestuurders en toezichthouders die falen, worden ontslagen. Bestuurders en toezichthouders moeten zich bovendien committeren aan een code die de kwaliteit van onderwijs en investeren in mensen vooropstelt.” Er is in de Tweede Kamer een voorstel van D66 aangenomen waardoor bestuurders onder dezelfde cao gaan vallen als docenten en conciërges. Dat voorstel is echter nog niet uitgevoerd. “Daar zou de minister eens werk van moeten maken”, aldus Van Meenen.