Bepaal welke mails jij ontvangt

dinsdag 3 februari 2015

Minder gas winnen in Groningen

D66 Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven pleit ervoor om de gaswinning in Groningen terug te brengen naar het minimumniveau van leveringszekerheid.

Van Veldhoven: “De veiligheid staat voorop. Deskundigen zeggen dat door de hoeveelheid gas die wordt gewonnen terug te schroeven, de kans op aardbevingen afneemt. Koop daarmee tijd die nodig is voor de veiligheid van Groningers en om de huizen te verstevigen.”

Leveringszekerheid

Er komen steeds meer en steeds heftigere aardbevingen. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SODM) en de NAM hebben aangegeven dat het verlagen van de hoeveelheid gas die wordt gewonnen, leidt tot minder aardbevingen. Het huidige voorstel van minister Kamp is om de gaswinning terug te brengen naar 39,4 miljard kubieke meter. Wat D66 betreft wordt de gaswinning teruggebracht naar rond de 30 miljard kubieke meter. Dat is wat nodig is voor leveringszekerheid in verband met de binnenlandse vraag naar gas en lopende exportcontracten.

Huizen verstevigen

Echte veiligheid zit in een stevig huis, niet in een kleinere kans op een aardbeving. Door nu uit voorzorg minder gas te winnen, is er meer tijd om de huizen te verstevigen. Daarbij moet voorrang worden gegeven aan het preventief opzoeken en verstevigen van de kwetsbaarste gebouwen.

Nu is het moment.

Word nu lid