Blijf op de hoogte!

donderdag 25 januari 2018

Laat het Midden-Oosten niet over aan de grillen van Trump

De PVV valt onze minister Sigrid Kaag fel aan op het besluit Nederlandse bijdrage aan UNRWA -de VN organisatie die Palestijnse vluchtelingen helpt – versneld over te maken. Schadelijk. Het is juist noodzakelijk dat Nederland én de EU een grotere rol op zich neemt nu Trump de financiering aan UNRWA heeft gehalveerd. De problematiek in het Midden-Oosten is te groot én te belangrijk om over te laten aan de grillen van Trump. Lees hier het hele opiniestuk van D66-Kamerlid Achraf Bouali, gepubliceerd op oneworld.nl.

Het begint een patroon te worden van president Trump: het intrekken van steun door de Verenigde Staten aan organisaties van de Verenigde Naties. Een jaar geleden stopte de VS met financiering van het Bevolkingsfonds van de Verenigde Naties (UNFPA) dat gezondheidsprogramma’s aanbiedt en zich inzet voor veilige abortus en gezinsplanning. Vervolgens kwam de bruuske mededeling dat de VS onder het VN-Klimaatverdrag uitgaat. Een paar maanden later volgde terugtrekking van de VS uit UNESCO, het VN-orgaan voor onderwijs, wetenschap en cultuur. Vorige week verraste Trump vriend en vijand door de financiële steun aan UNRWA te halveren, de organisatie die Palestijnse vluchtelingen helpt met onderwijs, onderdak en voedsel.

Deze eenzijdige en ondoordachte acties van Trump zijn schadelijk. Schadelijk voor vrouwenrechten, doordat een van de belangrijkste VN- organisaties die zich hier voor inzet financieel wordt uitgekleed. Schadelijk voor de Verenigde Naties omdat de steun van een belangrijk en machtig lid afneemt. Schadelijk voor de positie van de Verenigde Staten, die in toenemende mate een onbetrouwbare partner worden op het wereldtoneel. En schadelijk voor de Palestijnse vluchtelingen, waaronder vele kinderen, die hier direct de dupe van zijn.

Tijdens Israëls onafhankelijkheidsoorlog in 1948 zijn ruim 700.000 Palestijnen gevlucht, dan wel verdreven, uit het gebied dat Israël werd. Met de erkenning van Israël hebben we dit als internationale gemeenschap geaccepteerd, maar daarmee ook de morele plicht gekregen  deze mensen te helpen. De vluchtelingen en hun kinderen  verblijven nu vooral in de Palestijnse gebieden, Jordanië, Libanon en Syrië. De UNRWA biedt al sinds 1950 hulp aan deze Palestijnse vluchtelingen. Daarmee is het de eerste internationale organisatie die opvang in de regio als expliciete hoofdtaak heeft. Dit belangrijk werk, tevens een expliciet doel van de Nederlandse regering  in het buitenlands beleid, komt door extreme  actie van Trump onder druk te staan.

De VS laten met het besluit om de donaties aan UNRWA te halveren een flink financieel gat achter. Scholing voor ruim 500.000 Palestijnse kinderen, basisgezondheidszorg en voedselhulp komt in gevaar. Deze hulp is broodnodig totdat een tweestaten oplossing, een veilig Israël en een onafhankelijke Palestijnse staat, bereikt is.  Tot dat moment kunnen we deze kwetsbare groep niet in de steek laten. Het is niet alleen een kwestie van naastenliefde. Het zet de instabiliteit in de regio ook verder onder druk en doet niets om vrede en veiligheid voor Israëliërs of Palestijnen dichterbij te brengen.

We zijn daarom blij dat het kabinet een deel van het gat dat de VS achterlaat, opvangt door de Nederlandse bijdrage aan UNRWA versneld over te maken. Het is lovenswaardig dat de Belgische en Zweedse regering hetzelfde besluit namen. Het zou goed zijn als onze regeringen met andere Europese lidstaten het gesprek aangaat hetzelfde te doen. Daar hebben namelijk zowel de Palestijnse vluchtelingen als de regio direct baat bij. En het geeft het sterke signaal af naar de VS dat de EU de problematiek in de regio wél serieus neemt. Wij stellen ons constructief op in plaats van contraproductief.

Om de tweestatenoplossing dichterbij te brengen en het conflict tussen Israël en de Palestijnen tot een einde te brengen is het noodzakelijk dat de EU een grotere rol op zich neemt. De problematiek in het Midden-Oosten is te groot én te belangrijk om over te laten aan de grillen van Trump.

D66-Kamerlid Achraf Bouali

Dit opiniestuk verscheen in oneworld.nl

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.